Jäsenmaksut 2024

Jäsenmaksu on 1 % ennakonpidätyksen alaisista päätoimesta maksetuista palkoista, kuitenkin korkeintaan 600 euroa* vuodessa. Jäsenmaksu peritään kaikesta ennakonpidätyksen alaisesta palkkatulosta, mukaan lukien lomakorvaukset, lomaraha, luontaisedut ja ns. tukipaketit irtisanomistilanteissa. Jäsenmaksua ei peritä bonuksista, optioista tai tulospalkkioista. Kokonaan palkattomilta kuukausilta jäsenmaksu on 8 €. Palkallista ja palkatonta aikaa ei tarvitse yhdistää saman kuukauden jäsenmaksussa.

*600 euron vuotuinen maksukatto ei koske ITTEn jäseniä.

Jos jäsenyytesi alkaa kesken kuukauden, jäsenmaksu lasketaan vajaalta kuukaudelta seuraavasti:

• jaa kuukausipalkka kyseisen kuukauden kalenteripäivien lukumäärällä
  • kerro päiväpalkka jäsenyyspäivien määrällä, jolloin saat summan, josta jäsenmaksu (%) lasketaan.

Jäsenmaksulasku kuukausiviitteineen lähetetään jäsenmaksunsa itse maksaville postitse tammikuun aikana. Maksut erääntyvät kuukausittain siten, että eräpäivä on seuraavan kuun 10. päivä.

Muista oikea viite jokaiselle ajanjaksolle. Jäsenmaksut kirjautuvat viitenumeron perusteella tietyille ajanjaksoille, joten välttääksesi turhia maksumuistutuksia käytä laskusta löytyviä viitenumeroita.

Jäsenmaksuohjeet kannattaa säilyttää koko vuoden.

Voit tarkastella jäsentietojasi ja maksaa jäsenmaksusi myös e-asioinnissa osoitteessa easiointi.tieteentekijat.fi.

Jos tarvitset ohjeita jäsenmaksujen maksamiseen, ota yhteyttä liiton jäsenyyspalveluun: easiointi.tieteentekijat.fi.

Lue lisää: Usein kysyttyä jäsenmaksuista

Voit myös valtuuttaa työnantajasi perimään jäsenmaksusi suoraan palkasta.

Henkilöt, jotka eivät ole suomalaisessa palkkatyössä, ovat oikeutettuja alennettuun jäsenmaksuun, joka  on 8 euroa/kk.

Vähimmäismaksua haetaan E-asioinnissa, kun palkattoman jakson syy on jokin seuraavista:
  • opintovapaa,
  • perhevapaa,
  • asevelvollisuus,
  • työttömyys,
  • virkavapaa,
  • vuorotteluvapaa,
  • apurahalla työskentely,
  • ulkomailla työskentely
  • yrittäjyys tai
  • muu palkaton aika.

Eläkeläis- ja opiskelijajäsenen (perustutkinto-opiskelijat) jäsenmaksu on 60 euroa vuodessa ja sisältää Acatiimi-jäsenlehden. Jos jäsenyys alkaa kesken vuoden, lasketaan maksua 5 euroa kuukaudessa jäsenyyden alkamisesta. Eläkeläis- tai opiskelijajäsenyys ei sisällä työttömyyskassan jäsenyyttä.

Valtuuta työnantajasi valtakirjalla, jos haluat, että jäsenmaksu peritään suoraan palkastasi. Valtakirja toimitetaan työnantajalle tai suoraan palkanlaskentaasi. Säilytä kopio täytetystä lomakkeesta myös itsellesi.

Jäsenmaksun työnantajaperintä alkaa valtakirjan jättämistä seuraavan kuukauden alusta, joten muista huolehtia maksuistasi itse, kunnes perintä alkaa palkastasi.

Jos olet uusi jäsen, toimita valtakirja palkanlaskentaasi vasta, kun jäsenyytesi on hyväksytty alkaneeksi liitossa. Jos olet vanha jäsen ja työpaikkasi vaihtuu, muista päivittää työsuhdetietosi E-asioinnissa ja toimita valtakirja uudelle työnantajallesi.

Täytä valtakirjaan myös jäsenyhdistyksesi yhdistysnumero.

Verovähennys

Huomaathan, että ammattiyhdistyksen jäsenmaksut ovat verovähennyskelpoisia. Liitto ilmoittaa suoritetut maksut tiedoksi suoraan verottajalle.

Yhdistyskohtaiset yhdistysnumerot

Yhdistys Yhdistys-numero