Tieteentekijä - tervetuloa liiton jäseneksi!

Tieteentekijöiden liitto on oikea ammattiliitto yliopistojen ja tutkimuslaitosten tutkijoille, opettajille ja muille akateemisille asiantuntijoille. Liitto on kaikkien tieteentekijöiden oma liitto.

• Liitto on yliopistoissa ns. lähiliitto eli sen jäsenten apuna ja tukena ovat työpaikkakohtaiset laajat ja osaavat luottamusmies- ja neuvotteluverkostot, joita muilla liitoilla ei ole.
  • Liitto neuvottelee yliopistohenkilöstön palkoista ja muista työsuhteen ehdoista yliopistotyönantajan kanssa.
  • Liitto on kuultavana eduskunnassa, kun käsitellään yliopisto- ja tiedepolitiikan asioita.
  • Opetus- ja kulttuuriministeriö ja Suomen Akatemia kysyvät liitolta lausuntoja keskeisiin yliopisto- ja tiedepoliittisiin asioihin.
  • Liitto vaikutti ratkaisevasti siihen, että apurahalla työskentelevät ovat päässeet lakisääteisen eläke- ja tapaturmavakuutuksen piiriin.
  • Liitto vaikuttaa aktiivisesti julkisuuden ja sidosryhmien kautta määräaikaisten asemaan, nuorempien tutkijoiden tilanteeseen, tohtoreitten työllistymiseen sekä yliopistojen ja tieteen rahoitukseen.

Tieteentekijöiden liiton jäseneksi voit liittyä liittymällä jonkin liiton jäsenyhdistyksen jäseneksi. Katso kohta Jäsenyhdistykset. Jäsenyhdistyksistä 13 toimii yliopistoilla. Vain Taideyliopistolla ei ole omaa yhdistystä. Kaksi yhdistystä on valtakunnallisia. Suomen akateemisten tutkijoiden yhdistykseen (SATY) kuuluu yliopistoissa, tutkimuslaitoksissa ja muilla työpaikoilla työskenteleviä tutkijoita ja asiantuntijoita, Informaatioalan Akateemisiin (INA) tiedekirjastojen informaatikoita ja tietoasiantuntijoita.

Sähköisen liittymislomakkeen voit täyttää tästä.

Jäsenlomakkeen voit täyttää tai tulostaa kohdasta Hae jäsenyyttä tai pyytää sen liiton toimistosta marsa.nyqvist(at)tieteentekijoidenliitto.fi. Täytetty ja allekirjoitettu lomake lähetetään suoraan ko. jäsenyhdistykselle. Jäsenyhdistyksen hallitus hyväksyy uudet jäsenet ja ilmoittaa kirjallisesti hyväksymispäätöksestään.

Jäsenyys alkaa aikaisintaan siitä päivämäärästä, kun jäsenyyttä on kirjallisesti haettu jäsenyhdistykseltä. Tutustu myös kohtiin Jäsenmaksut ja jäsenedut.