Inalaisen puheenvuoro - Arja Juntunen

Arja Juntunen toimii palvelupäällikkönä Itä-Suomen yliopiston kirjastossa.

Arjan_kuva

Mikä sai sinut liittymään ammattiyhdistykseen ja nimenomaan INAan?

Kun tulin töihin silloiseen Kuopion yliopiston kirjastoon yleisten kirjastojen puolelta, vaihdoin INAan, joka kyllä taisi tuolloin olla vielä KIBI. Vuosi oli 1997. Katsoin, että kyseinen yhdistys ajaisi parhaiten etujani. Olen aina kuulunut ammattiyhdistykseen ja nähnyt sen tarpeellisena työntekijöiden puolesta puhujana.

Mitä hyötyä olet saanut jäsenyydestäsi?

Toimiessani INAn puheenjohtajana opin paljon asioita koko yliopistokentästä ja edunvalvonnasta, ja sain uusia näkökulmia. Toiminta INAssa loi myös hyviä verkostoja, joiden avulla on ollut helppo lähestyä ihmisiä myöhemminkin. Matkavakuutusta käytin kerran eräällä matkalla ja hyvin toimi. Sitä paperista kalenteria en enää tarvitsisi, olen käyttänyt jo vuosia sähköistä.

Mikä on mielestäsi ammattiliittojen tärkein tehtävä nykypäivänä?

Jäsenistön edunvalvonta. Tärkeää on olla mukana vaikuttamassa ajoissa, kun organisaatiotasolla tai valtion toimesta suunnitellaan muutoksia, jotka vaikuttavat jäsenistön työhön. Palkkaneuvottelut eivät ole menettäneet merkitystä nekään.

Mihin korkeakoulukirjastojen tulisi panostaa lähivuosina?

Osaamisen kasvattamiseen niin, että kirjaston henkilökunta pystyy panostamaan täysillä korkeakoulun oppimisen, opetuksen ja tutkimuksen tukeen. Nyt esillä on ollut erityisesti tutkimuksen tuen palvelut ja avoin tiede. Muutoksessa on lisäksi tietoaineiston kustannus- ja välitysmaailma, joka vaikuttaa hankintaan. Metatietotyö on liikkeessä. Kaikki nämä vaikuttavat kirjaston antamaan informaatiolukutaidon opetukseen ja asiakkaan kohtaamiseen asiakaspalvelutyössä. Asiakkaat toivovat edelleen kirjastolta "konservatiivisia" asioita mutta myös uusia avauksia toivotaan, kuten viihtyisiä työskentelytiloja. Muutoksen osaamiseen taitona tulisi panostaa.

Onko sinulla erityisesti mieleen jäänyttä tapahtumaa tai muistoa ay-toimintaan liittyen?

On montakin, ehkä Viron reissut ovat jääneet parhaiten mieleen. Niissä tehtiin yleensä niin tiukasti hommia, että kerran strategiaa pohtiessamme pidimme ryhmällämme kävelykokouksen päästäksemme päiväsaikaan Kuressaaren keskustaan.

Lempikaupunkisi tai –paikkasi ja miksi?

Tällä hetkellä Firenze. Jo lapsena halusin sinne, kun luin siitä Anni Swanin tyttökirjoista. Muutama vuosi sitten kävin siellä. Taidetta, taidetta - ähkyyn asti. Käynti San Marcon museossa on jäänyt erityisesti mieleen. Ja hienoa oli katsoa samalla kaukoputkella, jolla Galileo oli katsonut. Eräs tuttava sanoi, että "kuin Rooma, mutta kaikki kävelyetäisyydellä". Elämys, jota ei kerralla elänyt.

Anne Lehdon kysymys: Koska Arjalla on pitkä kokemus laatutyöstä, kysymykseni hänelle on: Millaista on tulevaisuuden laatutyö yliopistokirjastoissa?

Kirjaston laatutyö on osa yliopiston laatutyötä ja sitä tehdään yhteistyössä yliopistoyhteisön kanssa. Kirjaston prosessit pitää olla kunnossa niin, että ne tukevat yliopistossa annettavaa opetusta ja tutkimusta. Kukaan muu ei näistä vastaa ja osaaminen niihin on kirjastossa.

Kenet haastat INAlaisen puheenvuoroon seuraavaksi ja haluatko kysyä jotain seuraavalta haastateltavalta?

Kirjastonhoitaja Annika Puruskainen-Jalkasen Jyväskylän yliopiston avoimen tiedon keskuksesta: Mikä on tällä hetkellä olennaista hankinnassa; ja mikä oli silloin, kun aloitit työt yliopistokirjastossa?