Inalaisen puheenvuoro - Jukka Kananen

Jukka Kananen toimii verkko- ja julkaisupalveluiden palvelupäällikkönä Itä-Suomen yliopiston kirjastossa.

Jukka
Kirjastolainen väistää kevyesti saalistaja-kustantajaa…

Mikä sai sinut liittymään ammattiyhdistykseen ja nimenomaan INAan?

Liityin INAan heti kun aloin työskennellä tieteellisessä kirjastossa 1993. Vanhemmat kollegat suosittelivat, ja olin kyllä itsekin jo päättänyt, että liittoon kannattaa kuulua, kun ammattiura alkoi aueta. Pidin sitä itsestäänselvyytenä.

Mitä hyötyä olet saanut jäsenyydestäsi?

Tietenkin tiettyä turvaa työsopimussuhteisiin liittyvissä asioissa, muun muassa luottamusmiesten kautta. Ja ehdinpä nostaa muutaman kuukauden ansiosidonnaista päivärahaakin ennen kuin hommat alkoivat vakiintua. Itse asiassa ehdin olla 10 vuotta putkeen pätkätyöläisenä ennen ensimmäistä pysyvää työsopimusta. Ja johtokunta on ollut varsin hyvä paikka verkostoitua kollegoiden kanssa.

Mikä on mielestäsi ammattiliittojen tärkein tehtävä nykypäivänä?

Liitot ovat edelleenkin ainoa mahdollisuus käydä neuvotteluja työnantajan kanssa. Ja hallituksen sekoilut työsuhteiden heikentämiseksi lainsäädännön kautta ovat vaatineet järeän vastapainon. Ihmettelen kun työehtosopimusten yleissitovuudesta jaksetaan vinkua: eikö työlainsäädäntö ole vieläkin järeämpi sitovuuden muoto? Lakia vastaan ei voi paikallisesti neuvotella.

Muutenkin työelämän pelisäännöt pitää sopia neuvottelemalla, ei lainsäädännöllä. Ranskan tilanteesta voidaan oppia, miten jäykkää on lainsäädännöllä johtaminen.

Mihin korkeakoulukirjastojen tulisi panostaa lähivuosina?

Tieteellinen ympäristö muuttuu ja kirjastot sen mukana. Ammatinhallintaan liittyvät asiat tulevat vaativammiksi ja ikään kuin kirjastosta ulospäin. Pitäisi myös koko ajan karsia pois vanhaa ajattelua ja turhaa asioiden kierrättämistä. Kirjastot integroituvat tiedelaitoksiin ja tutkimushallintoon entistä enemmän.

Onko sinulla erityisesti mieleen jäänyttä tapahtumaa tai muistoa ay-toimintaan liittyen?

On mukavia yhteisiä tapahtumia paljonkin. Mutta enpä niitä nyt tässä erittele. Kaiken kaikkiaan kollegoiden kanssa on kiva käydä kiihkeitäkin keskusteluja.

Lempikaupunkisi tai –paikkasi ja miksi?

Kotipaikkani Kuopio ja sen kaupunkiluonto: Kallavesi, Puijo, Neulaniemi ja Huuhanmäki. Huuhalle rakennettiin kilpatason frisbeegolf-rata, ja olen opetellut uutta harrastusta muutaman vuoden. Lisäksi täällä on erinomaiset sauvakävelymaastot.  Keskuskenttä eli nykyinen SS-areena on tietenkin KuPS-fanina mainittava myös.

Markku Räisäsen kysymys: Millainen on kirjastosi 5-10 vuoden päästä ja onko sitä?

Tulevaisuudessakin kirjasto on miellyttävä oppimisympäristö ja työpaikka. Palvelukulttuuri muuttuu; siirrymme entistä enemmän itsepalveluun. Painetut kokoelmat säilyvät, mutta eivät salin keskellä, vaan varastossa vaikkapa robotin haettavissa.

Kirjaston palvelut kehittyvät opetuksen ja tasavertaisen kumppanuuden suuntaan. Tiedelaitoksille olemme asiantuntijaorganisaatio ja opiskelijoille tukeaan antava mentori. Jatkuvan oppimisen ja kansalaistieteen palvelut kehittyvät myös.

Kenet haastat INAlaisen puheenvuoroon seuraavaksi ja haluatko kysyä jotain seuraavalta haastateltavalta?

Haastan pitkäaikaisen johtokunnan jäsenen ja puheenjohtajan Ari Rouvalin CSC:lta. Miten ay-maailma ja liiton toiminta ovat muuttuneet sinun aktiivitoimintasi aikana? Ja mihin suuntaan pitäisi mennä?