Inalaisen puheenvuoro - Markku Räisänen

Markku Räisänen työskentelee kirjastosihteerinä Kuopion Varastokirjastossa.

markku_raisanen

Mikä sai sinut liittymään ammattiyhdistykseen ja nimenomaan INAan?

Olen koko työhistoriani ollut ammattiyhdistyksen jäsen ja siten oli luonnollista liittyä INAan, kun silloinen luottamusmies kysyi mukaan tullessani töihin Varastokirjastoon. En ymmärrä miksi en olisi jäsenenä ja toimijana ammattiyhdistyksessä. Edelleenkin tarvitaan yhteistä rintamaa.

Mitä hyötyä olet saanut jäsenyydestäsi?

Hyötyä? En ajattele tätä toimintaa hyötynä. Kyseessä on minulle enemmänkin oikeuksista ja velvollisuuksista huolehtiminen ja niiden puolesta taistelu.

Mikä on mielestäsi ammattiliittojen tärkein tehtävä nykypäivänä?

Vastakkainasettelu kasvaa yhteiskunnan tasolla koko ajan, oli sitten kyseessä koulutus, terveydenhuolto tai mikä osa-alue tahansa. Ammattiliittojen tärkein tehtävä on pitää huolta siitä, että tasa-arvo, oikeudenmukaisuus ja tasaveroiset mahdollisuudet elämässä turvataan tai jos ne on osin kadotettu, niin taistellaan ne takaisin.

Mihin Varastokirjaston tulisi panostaa lähivuosina?

Tärkein lähiaikojen ratkaisua odottava kysymys on Varastokirjaston asema joko itsenäisenä kirjastona tai osana Kansalliskirjastoa (ja siten myös osana Helsingin yliopistoa). Viimeiset pari vuotta ovat olleet viheliäistä aikaa: epätietoisuus Varastokirjaston asemasta on jatkunut turhan pitkään. Epätietoisuus on vaikuttanut esimerkiksi toiminnan kehittämisen mahdollisuuksiin sekä meidän Varastokirjastossa työskentelevien tulevaisuuden suunnitteluun, etenkin itseäni nuorempien.

Oma näkemykseni on, että Varastokirjaston tulee säilyä itsenäisenä eikä osana Helsingin yliopistoa ja siksipä se, mihin Varastokirjaston pitäisi panostaa lähivuosina voisi olla jotakin tämmöistä:

• aineiston löydettävyyden ja saatavuuden edistäminen
  • näkyvyyden kasvattaminen kirjastona
  • lisätä yhteistyötä kirjastojen ja esim. tutkimuslaitosten ja –ryhmien kanssa; Varastokirjaston noin 100 kilometrin kokoelmissa on aineistoja, joilla on merkitystä ja annettavaa monenlaiselle tutkimukselle ja harrastukselle
  • aktiivinen rooli uusien kirjastojärjestelmien käyttöönotossa: palvelumme on oltava saavutettavissa oli järjestelmä mikä tahansa
  • uudet aineistot Varastokirjastossa: vinyylit ja cd:t (ja uusi levysoitin saatava!)

Lempikaupunkisi tai –paikkasi ja miksi?

Lempikaupunkeja on useita. Eräs lähtökohta on Ari Turusen kirja Maailmanhistorian kukoistavimmat kaupungit eli Miten erilaisuuden sietäminen synnyttää vaurautta ja sivistystä (Into, 2015). Tämä kirja on hyvä lukea. Ja toki Kuopio ja paikkana tori tai Keskuskenttä ja kentällä KuPS. Viime vuosina olen myös trendikkäästi lähimatkaillut ja Pohjois-Savon pienemmät paikkakunnat ovat tulleet tutuiksi pyöräretkillä. Ja kivikirkot ja hautausmaat.

Samuli Kerolan kysymys:
Käsittääkseni Varastokirjaston muuttoa Kuopiosta Mikkeliin valmistellaan. Miltä se tuntuu ja mitä sinne Varastokirjastoon oikeastaan kuuluu?”

Mikkeliin mänijöitä ei juurikaan käsittääkseni ole. Eikä Mikkelissä ole kunnollista jalkapallojoukkuetta. Varastokirjasto kirjastona on mielenkiintoisessa vaiheessa: yhdistyminen Kansalliskirjastoon on edelleen esillä ja kirjastolla on uusi johtaja. Meillä on paljon ideoita, mutta ajankohta niiden eteenpäin viemiseen ei ole juuri nyt. Kunhan melle kerrotaan säilymisestä Kuopiossa toimivana Varastokirjastona niin sitten tapahtuu jotakin. Uskon niin. Ainakin toivon niin.

Kenet haastat INAlaisen puheenvuoroon seuraavaksi ja haluatko kysyä jotain seuraavalta haastateltavalta?

Haastan Jukka Kanasen Itä-Suomen yliopiston kirjastosta. Millainen on kirjastosi 5-10 vuoden päästä ja onko sitä?

Varastokirjaston tilannetta käsiteltiin myös INA:n seminaarissa viime keväänä. Seminaarin esitykset ovat luettavissa täällä.