Inalaisen puheenvuoro - Mirja Raivio

Mirja Raivio toimii informaatikkona Lapin korkeakoulukirjastossa Rovaniemellä.

Mirja_Raivio

Mikä sai sinut liittymään ammattiyhdistykseen ja nimenomaan INAan?

Aikoinaan harjoittelujaksolla tartuin ensimmäiseen tarjoukseen, varmaankin kun yhdistyksen nimi kuulosti hyvältä enkä muusta tiennyt. Kun aloitin työn silloisessa Lapin korkeakoulun kirjastossa, vaihdoin muistaakseni työkaverin vinkistä KIBIin/INAan, ja olen ollut tyytyväinen. Ilman muuta tämä on oikea paikka!

Mitä hyötyä olet saanut jäsenyydestäsi?

INA on toiminut jäsenistön hyväksi, minkä työn tuloksia olen voinut seurata jäsenkirjeistä, verkkosivuilta ja somesta. Liiton lakimieheltä olen kysellyt puhelimitse neuvoa ainakin kerran.  Liiton kautta saatava vakuutus on tärkeä, vaikka itse en ole sen toimivuutta joutunut testaamaan. Esimerkkinä vakuutuksen hyödyistä työkaverini hammastapaturman jälkeen pitkälliset hoidot ovat sujuneet sutjakkaasti ja ilman omia kustannuksia.

INAn johtokunnan varajäsenenä ja jäsenenä olen saanut ajantasaista tietoa korkeakoulukirjastojen tilanteesta; näkee missä mennään meillä ja muualla. Voi päästä itse vaikuttamaan ja samalla saa vertaistukea kollegoilta ympäri Suomea. INAn työstämät vaati-määrittelyt ja palkkasuositukset ovat avuksi paikallisesti. – Reissaaminen kokouksiin on ollut kivaa, ja mielestäni verkkokokoukset eivät täysin korvaakaan tapaamisia saman pöydän ääressä.

Mikä on mielestäsi ammattiliittojen tärkein tehtävä nykypäivänä?

Tärkein tehtävä on puolustaa ja kehittää jäsenistön etuja. Esillä on palkkaus, koulutuksen tärkeys, tasa-arvo työelämässä, työhyvinvointi, yhteistyö työnantajien kanssa, ammatti-identiteetin vahvistaminen…

Mihin korkeakoulukirjastojen tulisi panostaa lähivuosina?

Viime vuosina kirjastot ovat pakosta panostaneet painetun aineiston karsimiseen. E-aineistojen saatavuuden varmistaminen lähivuosina on tärkeää, ovathan myös avoimet julkaisut osa kirjastojen kokoelmaa. Tutkimuspalvelut vahvistavat kirjaston osallisuutta ja näkyvyyttä yliopistojen perustehtävissä: tutkimuksessa ja korkeimmassa opetuksessa. Kirjasto on erottamaton osa yliopistoa. INAlaisten työtehtävät ja tehtävänimikkeet muuttuvat ja monipuolistuvat.

Onko sinulla erityisesti mieleen jäänyttä tapahtumaa tai muistoa ay-toimintaan liittyen?

INAn syysseminaareissa kuulee kiinnostavasti ajankohtaisista aiheista, ja samalla voi piipahtaa kirjamessuilla. Kevätseminaarien paikkakunta vaihtelee, mikä sekin on hauskaa johtokunnan jäsenille. Rovaniemellä olemme vuosittain käyneet syömässä pienellä INAlaisporukallamme.

Lempikaupunkisi tai –paikkasi ja miksi?

Raahen rantakiville tekee kesällä mieli tuijottelemaan horisonttia ja Taskun saaren pookia. Pohjoissuomalainen sekametsä rentouttaa ja virkistää kaikkina vuodenaikoina. Lempikaupunki vaihtelee sen mukaan mitä romaani tai dekkaria olen lueskelemassa… Tällä hetkellä kiinnostaa aika lailla Viipuri ja Pietari.

Annika Puruskaisen kysymys: Kuinka näet Pohjois-Suomen tieteellisten kirjastojen tulevaisuuden. Millaisia ongelmia matkassa, kun kirjastot yhdistyvät ja kilometrejä on välissä?

Yliopistokirjastosta kulkee vähintään viisi kirjalaatikkoa päivittäin Kemin, Rovaniemen ja Tornion yksiköihin, myös Rovaniemen kaupunginkirjastoon, Lapin yleisiin kirjastoihin ja Varastokirjastoon. Kuluneen seitsemän yhteisen vuoden aikana Lapin korkeakoulukirjaston yksiköiden toimintatapoja on yhdenmukaistettu. Yhteensovittelu jatkuu edelleen, mm. hyllyluokitus, hinnastot jne. Konkreettisesti kirjastot yhdistyvät 2018 alusta lähtien, jolloin AMK-kirjaston henkilökunta siirtyy yliopiston työntekijöiksi. Kemiin ja Tornioon jää toimipisteet, ja Rovaniemellä AMKin työntekijät muuttavat yliopistokirjaston tiloihin kokoelmineen, asiakkaineen ja työtehtävineen. Työsuhteen ehdot, työtilat, tehtävänimikkeet, kokoelmien sijoittelu, asiakastilojen riittävyys – monta muutosta on tulossa.

Tulevaisuudessa tilansa tarvitsevat niin lukurauhaa kaipaavat kuin ryhmätöihin uppoutuvat opiskelijat 24/7. Keskeneräinen remontti ja uuden organisoinnin odottelu on henkilökunnalle raastavaa aikaa. Uskon että henkilökunta vähitellen löytää uudet toimivat työkuviot, joissa asiakaslähtöisyys on edelleen kantavana periaatteena.

Uudistunut Lapin korkeakoulukirjasto on jatkossakin Lapin ainoa iso julkinen, kaikille avoin tieteellinen kirjasto, joten sen tulevaisuus olkoon upea!

Kenet haastat INAlaisen puheenvuoroon seuraavaksi, ja haluatko kysyä jotain seuraavalta haastateltavalta?

Haastan informaatikko Outi Klintrupin Oulun yliopiston Tiedekirjasto Pegasuksesta. Outi on ollut aktiivinen inalainen ja myös puheenjohtaja näköalapaikalla. Millaisena Outi näkee inalaisten tehtäväkentän muutoksen tutkimuskirjastoissa tällä hetkellä verrattuna lähimenneisyyteen, ja toisaalta mitä lähitulevaisuudessa mahtaa olla odotettavissa? Miten Oulun seudun inalaiset pitävät yhteyttä ja tsemppaavat toisiaan muutosten keskellä?