Jytten Blogi

Jyväskylän yliopiston tieteentekijöiden blogi, jossa käsitellään ajankohtaisia yliopistomaailman asioita taatusti kiinnostavista näkökulmista. Blogissa julkaistaan tekstejä niin hallituksen jäseniltä, luottamusmiehiltä kuin jäsenistön edustajiltakin. Tervetuloa lukemaan!

19.12.2018 12.54Jytten kannanotto apurahatutkijoiden asemaan Jyväskylän yliopistossa Jytten hallitus

Jyväskylän yliopiston tieteentekijät (Jytte) haluaa kiinnittää Jyväskylän yliopiston hallituksen, kollegion ja johdon huomion apurahatutkijoiden asemaan ja kohteluun Jyväskylän yliopistossa. Olemme keskustelleet pitkin vuotta 2018 apurahatutkijoiden asemasta muun muassa eri yksiköiden apurahatutkijoiden, henkilökunnan jäsenten sekä järjestömme hallituksen kesken. Näiden keskusteluiden, jäsentemme kokemusten ja muiden havaintojemme perusteella listaamme apurahatutkijoiden asemaan liittyviä epäkohtia sekä tarjoamme niihin ratkaisuehdotuksia. Toivomme, että niin Jyväskylän yliopiston hallitus, yliopistokollegio kuin yliopiston johto ryhtyvät toimenpiteisiin näiden ehdotusten pohjalta vuoden 2019 alussa.

Lue lisää | 0 Kommenttia | Kommentoi

27.8.2018 12.56Vihapuhe on tutkijoiden elämän arkipäivää Heidi Kosonen, Johanna Turunen

Jytte järjestää syksyllä 2018 sarjakuvatyöpajan tutkijoiden työssään kohtaamasta vihapuheesta, syrjinnästä, ja häirinnästä. Sarjakuvatyöpajassa tuotetaan Jyväskylän yliopiston tiedeyhteisön yksilöiden kokemuksiin perustuvia lyhyitä sarjakuvamuotoisia tiedotteita, joilla edellä mainittuihin ongelmiin voidaan puuttua ja joilla niistä voidaan tiedottaa. Keräämme nyt anonyymillä vastauslomakkeella kokemuksianne vihapuheesta sekä ideoitanne aiheen käsittelyä varten. Varsinainen vihapuhetta tutkijoiden arjessa käsittelevä työpaja järjestetään lauantaina 6.10.2018. Pyydämme teitä sekä vastaamaan kyselyyn että ilmoittautumaan tilaisuuteen!

Lue lisää | 0 Kommenttia | Kommentoi

13.8.2018 15.13Apurahatutkijoiden työn tulokset on tunnistettava ja tunnustettava Mikko Jakonen

Erilaisten yliopistojen ulkopuolisten säätiöiden myöntämien tutkimusapurahojen määrä kasvaa vuosi vuodelta. Säätiöt jakavat rahoitusta yli 200 miljoonaa euroa vuosittain. Tästä huolimatta yliopistojen suhtautuminen apurahatutkijoihin on ristiriitaista: tulokset kelpaavat, mutta panostuksia työsuhteen ulkopuolella tehtävään tutkimukseen kartellaan. Jytte vaatii, että apurahatutkijoiden tuottamat taloudelliset ja tieteelliset tulokset olisi selvitettävä kunnolla Jyväskylän yliopistossa. Tältä pohjalta voidaan käydä realistista keskustelua apurahatutkijoiden aseman parantamisesta yliopistossamme.

Lue lisää | 2 Kommenttia | Kommentoi

5.3.2018 10.35Yliopistolaiset eivät ole lakossa turhan takia

Kalevalanpäivänä 28.2.2018 Helsingin yliopistossa järjestettiin historiallinen yliopistolakko. Ensimmäistä kertaa Suomen historiassa koko yliopistojen henkilökunta oli päivän pistelakossa siivoojista professoreihin, virastomestareista tutkijoihin ja kirjastohenkilökunnasta yliopistojen opettajiin. Kaikissa Suomen yliopistoissa järjestettiin tukimielenilmaukset. Jyväskylässä mielenilmaukset keräsivät yli 400 ihmistä hiihtolomaviikosta huolimatta.

Lue lisää | 0 Kommenttia | Kommentoi

28.9.2017 10.42Olli-Pekka Moision mietteitä yliopiston hallitustyöskentelystä Olli-Pekka Moisio

Keskiryhmien hallituspaikkaa tavoitteleva yliopistonlehtori Olli-Pekka Moisio kertoo ottaneensa tavoitteekseen, että yliopistoyhteisön uusi johtajisto lähtisi rohkeasti tavoittelemaan entistä avoimempaa ja harkitsevaan vuoropuheluun perustuvaa johtamisjärjestelmää. Siinä jokaisella meistä olisi mahdollisuus kokea aidosti tulevansa kuulluksi ja nähdyksi.

Äänestysaika yliopiston hallituksen vaaleissa on 28.9.-4.10. Äänestää voit siis vaikka heti. Äänestykseen pääset tästä linkistä: https://uno.jyu.fi/fi/vaalit. Olli-Pekka Moisiota äänestät numerolla 12.

Seuraavat