Jytten Blogi

Jyväskylän yliopiston tieteentekijöiden blogi, jossa käsitellään ajankohtaisia yliopistomaailman asioita taatusti kiinnostavista näkökulmista. Blogissa julkaistaan tekstejä niin hallituksen jäseniltä, luottamusmiehiltä kuin jäsenistön edustajiltakin. Tervetuloa lukemaan!

13.8.2018 15.13Apurahatutkijoiden työn tulokset on tunnistettava ja tunnustettava Mikko Jakonen

Erilaisten yliopistojen ulkopuolisten säätiöiden myöntämien tutkimusapurahojen määrä kasvaa vuosi vuodelta. Säätiöt jakavat rahoitusta yli 200 miljoonaa euroa vuosittain. Tästä huolimatta yliopistojen suhtautuminen apurahatutkijoihin on ristiriitaista: tulokset kelpaavat, mutta panostuksia työsuhteen ulkopuolella tehtävään tutkimukseen kartellaan. Jytte vaatii, että apurahatutkijoiden tuottamat taloudelliset ja tieteelliset tulokset olisi selvitettävä kunnolla Jyväskylän yliopistossa. Tältä pohjalta voidaan käydä realistista keskustelua apurahatutkijoiden aseman parantamisesta yliopistossamme.

Lue lisää | 2 Kommenttia | Kommentoi

5.3.2018 10.35Yliopistolaiset eivät ole lakossa turhan takia

Kalevalanpäivänä 28.2.2018 Helsingin yliopistossa järjestettiin historiallinen yliopistolakko. Ensimmäistä kertaa Suomen historiassa koko yliopistojen henkilökunta oli päivän pistelakossa siivoojista professoreihin, virastomestareista tutkijoihin ja kirjastohenkilökunnasta yliopistojen opettajiin. Kaikissa Suomen yliopistoissa järjestettiin tukimielenilmaukset. Jyväskylässä mielenilmaukset keräsivät yli 400 ihmistä hiihtolomaviikosta huolimatta.

Lue lisää | 0 Kommenttia | Kommentoi

28.9.2017 10.42Olli-Pekka Moision mietteitä yliopiston hallitustyöskentelystä Olli-Pekka Moisio

Keskiryhmien hallituspaikkaa tavoitteleva yliopistonlehtori Olli-Pekka Moisio kertoo ottaneensa tavoitteekseen, että yliopistoyhteisön uusi johtajisto lähtisi rohkeasti tavoittelemaan entistä avoimempaa ja harkitsevaan vuoropuheluun perustuvaa johtamisjärjestelmää. Siinä jokaisella meistä olisi mahdollisuus kokea aidosti tulevansa kuulluksi ja nähdyksi.

Äänestysaika yliopiston hallituksen vaaleissa on 28.9.-4.10. Äänestää voit siis vaikka heti. Äänestykseen pääset tästä linkistä: https://uno.jyu.fi/fi/vaalit. Olli-Pekka Moisiota äänestät numerolla 12.

Lue lisää | 0 Kommenttia | Kommentoi

4.9.2017 10.53Yliopistotyö vaatii matkoja ja matkustamiseen tarvitaan rahaa Mikko Jakonen

Tutkija tai tutkimusta tekevä opetushenkilökunnan jäsen joutuu matkustamaan työssään – joskus runsaastikin. Matkustaminen vaatii kuitenkin rahaa jota ei kengännauhabudjettien ja jatkuvien leikkausten aikakaudella aina ole tarjolla riittävästi.

Lue lisää | 0 Kommenttia | Kommentoi

12.4.2017 13.41Jytte ja professoriliiton Jyväskylän paikallisosasto edellyttävät yliopiston johdolta läpinäkyvää suunnitelmaa avautuvista työsuhteista ja niiden täyttämisestä Mikko Jakonen, Jussi Välimaa

Jyväskylän yliopiston tieteentekijät ja Professoriliiton Jyväskylän paikallisosasto kuuluttavatsäästöpaineista johtuviin henkilöstövähennyksiin avoimia pelikortteja. Epätietoisuus oppiaineiden ja professuurien tulevaisuudesta aiheuttaa epävarmuutta, sekä heikentää työhyvinvointia ja luottamusta.