11.2.2014 10.23

Aloituspaikkamääriä ollaan kasvattamassa - mistä lisäaika tutkimukseen?

Eero Kuparinen

Opetusministeri ajaa korkeakoulujen aloituspaikkamäärien kasvattamista. Samanaikaisesti yliopiston opettajille vaaditaan perustellusti lisää aikaa tutkimuksen tekemiselle. Tieteentekijöiden liiton varapuheenjohtaja Eero Kuparinen pitää yhtälöä mahdottomana ilman resurssien selvää lisäämistä.

Jyrki Kataisen hallituksen 29.11.2013 tekemä päätös 31.8.2013 annetun rakennepoliittisen ohjelman toteuttamisesta listasi useita työuran alkupäästä pidentämiseen liittyviä toimenpiteitä. Näiden joukossa oli myös korkeakoulujen hakijasuman purku. Rakennepoliittisen ohjelman toteuttamisohjelmassa siitä todettiin, että sisäänottojen määräaikainen lisäys toteutetaan yhdessä korkeakoulujen kanssa viimeistään alkaen vuodesta 2015. Lisäysohjelman kestosta, laajuudesta ja rahoituksesta päätettäisiin hallituksen kehysvalmistelun yhteydessä.

Mitä edellä mainittu päätös tarkoittaa käytännössä, siitä saimme tietää 6.2.2014 opetusministeri Krista Kiurun julkistaessa MTV:n Kympinuutisissa hallituksen aikomuksen lisätä lähivuosina reippaasti korkeakoulujen aloituspaikkoja. Tavoitteena on, että neljän tai viiden vuoden aikana lisätään jopa 3 000 aloituspaikkaa joka vuosi. Suunnitelma sisältyy hallituksen rakennepoliittiseen ohjelmaan ja lopullisesti asiasta päätetään kevään kehysriihessä.

Opetusministerin esiintulo korkeakoulujen aloituspaikkojen lisäämisasiassa on nostanut kannanottoja useammankin eri järjestöjen piiristä. Varsin kielteisesti tilanteen näki mm. Akava, joka pelkää, että lisäpaikat suunnataan hakuammunnalla sinne tänne eivätkä ne perustu työvoimatarpeeseen. Järjestö myös muistuttaa, että Suomessa on jo nyt yli 40 000 korkeasti koulutettua työtöntä.

OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen puolestaan hyväksyy blogissaan opetusministeri Kiurun kaavailut: ”Hallituksen tavoite korkea-asteen opiskelijapaikkojen lisäämiseksi on oikea. Korkeakoulutuspaikkoja ei tule vähentää, niitä tulee päinvastoin lisätä. Koulutuspaikkojen määrää ei tule perustaa nykyiseen työllisyystilanteeseen, vaan tulevaan työvoimatarpeeseen. Kukas sen tietää ja mikäs se on? Korkea-asteen koulutus on joka tapauksessa varmin tae työllisyyteen ja yhteiskunnan kannalta viisas investointi.”

Korkea-asteen koulutuksen ja työllistymisen välinen yhteys on ilmeinen, ja on myös täysin totta, kuten SEFE:n puheenjohtaja Timo Saranpää toteaa kannanotossaan: ”Suomi menestyy ja kasvaa vain panostamalla väestömme osaamiseen. Tätä kriittistä osaamismassaa ei kuitenkaan synny summittaisilla koulutusmäärien kasvattamisella, joka pahimmillaan toteutetaan yhdessä korkeakoulutukseen kohdistuvien säästöjen kanssa.” Hankkeen summittaisuus tuo kuitenkin myös helposti mieleen ajatuksen siitä, että onko SDP toteuttamassa aloituspaikkojen lisäämisellä ennen kaikkea viime vuosina näkyvästi esillä pitämäänsä hanketta suitsia nuorisotyöttömyyttä?

Nuorisotyöttömyyden vähentämisen tärkeyttä ei ole tietysti kieltäminen, mutta kenen kustannuksella hanke viime kädessä toteutetaan? Mistä yliopistolaitos saa lisäresurssit kasvavia opiskelijamääriä varten? Tätä ministeri Kiuru ei ole kommentoinut. Pelkään pahoin, että lisäresursseja ei tule, vaan kasvava opiskelijamäärä tulee vain entisestään huonontamaan jo nyt heikkoa opettaja-opiskelijasuhdetta. Tilanne on hankala. Samanaikaisesti kun yliopiston opettajille vaaditaan perustellusti lisää aikaa tutkimukselle, niin päinvastoin opettajat saavat jatkossa kontolleen myös lisäopiskelijat, jotka voivat olla hyvinkin työllistäviä. Suurempien opiskelijakiintiöiden mukanaan tuoma sisäänpääsyn helppous on korreloitunut usein heikommin motivoituneiden opiskelijoiden suuremmalla määrällä. Nämä taas työllistävät opettajakuntaa motivoituneita opiskelijoita huomattavasti enemmän. Karkaako toive opettajien lisääntyneestä tutkimusajasta lisääntyneen sisäänoton myötä yhä etäämmälle? Tämä on tulevaisuudennäkymä, jota yliopistoalan järjestöjen on syytä vastustaa tiukasti.

Eero Kuparinen

Nimimerkki
Otsikko
Kommentti *