3.9.2015 13.55

Digitalisointia ja vuorovaikutusta

Terhi Ainiala

Hallitus on julkistanut tällä viikolla kärkihankkeitaan, joista yksi on koulutus ja osaaminen. Opetus- ja kulttuuriministeri paljastaa huomenna tästä lisää. Tieteentekijöiden liiton varapuheenjohtaja Terhi Ainiala veikkaa, että yliopistoille ja tutkimukseen kärkihankerahaa ei liikene  paljon, mutta yliopistojenkin digitaalisiin oppimisympäristöihin luultavasti satsataan. "Digitalisointi ei ole eikä saa olla vain massojen verkkokursseja. Digitalisointi voi monipuolistaa opetusta ja tarjota enemmän mahdollisuuksia vaikkapa yhteistyöprojekteihin yritysten, järjestöjen ja instituutioiden kanssa. Pidetään kuitenkin huoli siitä, että ollaan paitsi verkossa myös ihan nokikkain."

Yliopistot kärvistelevät budjettileikkausten alla. Ensi vuonna yliopistoilta viedään yli 100 miljoonaa euroa. Tällä viikolla hallitus julkisti kärkihankkeensa, joista yksi on koulutus ja osaaminen. Tähän suunnataan 300 miljoonaa euroa kolmen vuoden aikana. Nähtäväksi jää, kuinka paljon tästä liikenee yliopistoille ja tutkimukseen. Veikkaukseni on, että ei kovin paljon, mutta yliopistojenkin digitaalisiin oppimisympäristöihin luultavasti satsataan.

Digitalisoinnista on puhuttu paljon, joidenkin mielestä ehkä kyllästymiseen asti. Yliopistoissa opettajat miettivät, mitä se konkreettisessa opetustyössä voisi tarkoittaa. Verkkokursseja on ollut perinteisen kontaktiopetuksen rinnalla jo pitkään. Opettajina tiedämme kuitenkin, että hyvän verkkokurssin toteuttaminen ei juuri säästä aikaa tai vaivaa perinteiseen opetukseen verrattuna. Pikemminkin toimivan verkkokurssin suunnitteluun tarvitsee usein tavallista kurssia enemmän aikaa. Moni ehkä kaipaa koulutustakin tähän.

Opettajia rohkaistaan myös viemään luento-opetustaan verkkoon. Esimerkiksi Helsingin yliopisto tarjoaa opettajilleen paitsi verkkopalveluja videoiden ja äänitteiden tekemiseen myös studion, jossa opettaja voi tallentaa luentojaan. Tämä on hyvä asia. Keskimäärin näitä palveluja on taidettu käyttää vielä vähän, enkä itsekään ole studiossa käynyt kuin tekniikkaan perehtymässä. Vaan jospa tänä lukukautena rohkaistuisin! Käänteisessä opetuksessa (flipped classroom) voin laittaa opiskelijat ensin kotonaan katselemaan luentoni, jolloin yhteisessä tapaamisessa luentosalissa keskitytään jo videolta opitun syventämiseen ja soveltamiseen esimerkiksi pienryhmissä.

Verkko on täynnä verkkokursseja ja -luentoja. On MOOCeja, on TEDxejä, on paljon kaikenlaista. Ja näitä mahdollisuuksia on myös fiksua käyttää hyväksi. Jos jotakin toimivaa materiaalia maailmassa jo on, ei opettajan välttämättä kannata tehdä itse uutta omaa. Jo verkossa olemassa olevat kurssit, luennot ja muut antavat parhaimmillaan monipuolista lisää opetukseen ja rohkaisevat kenties monitieteisyyteen ja yliopistojen välisiin kokeiluihin ja verkostoihin. Ei kuitenkaan pidä unohtaa suomenkielisen materiaalin merkitystä, vaikka globaaleja opiskelijoita opetammekin, globaalissa tiedeyhteisössä. Kasvatamme opiskelijoitamme suurelta osin myös suomalaisen yhteiskunnan toimijoiksi ja asiantuntijoiksi, joiden tulee osata keskustella myös omasta tieteenalastaan suomeksi.

Opiskelija ei opi eikä opettaja opeta vain luentosalissa tai kirjastossa. Oikeastaan kaikki voi olla oppimisympäristöä: fyysinen ja digitaalinen ympäristö. Yritetään ottaa tämä huomioon. Viedään opetusta tarvittaessa pois luentosaleista kaduille ja metsiin ja liikutaan sujuvasti verkossa. Ja jotta kaikki sujuisi sutjakasti luentosalissa ollessa, tulisi tilan perustekniikan olla kunnossa. Opetustiloissa on oltava ainakin tarvittava verkko ja tarpeeksi töpseleitä. Lattioihin kiinteästi pultatut kirkonpenkit eivät monillakaan kursseilla enää toimi, vaan tarvitaan liikuteltavia pöytiä ja penkkejä.

Digitalisointi ei ole eikä saa olla vain massojen verkkokursseja. Digitalisointi voi monipuolistaa opetusta ja tarjota enemmän mahdollisuuksia vaikkapa yhteistyöprojekteihin yritysten, järjestöjen ja instituutioiden kanssa. Pidetään kuitenkin huoli siitä, että ollaan paitsi verkossa myös ihan nokikkain. Työelämä ja muu elämä on täynnä vuorovaikutusta, kommunikaatiota ja yhteistyötä. Tehdään näitä asioita jo yliopistossa. Ja tarjotaan opiskelijoille hyvää yliopisto-opetusta, jossa oppimisympäristö ei rajoitu luentosalien seiniin ja jossa opiskelijat ja opettajat yhdessä tekevät, puhuvat, oppivat ja innostuvat.

Terhi Ainiala, Tieteentekijöiden liiton varapuheenjohtaja

Liiton opetus- ja tutkijanuratyöryhmän puheenjohtaja