5.6.2015 9.33

Ei vaiskaan!

Elina Katainen

Näissä vaaleissa nähtiin aika monta kunnon vedätystä. Tieteentekijöiden liiton asiamies, VTT Elina Katainen ottaa blogissa esille koulutuslupauksen pettämisen ja subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta luopumisen. "Pitäisikö äänestäjien "kuluttajansuojaa" parantaa? Kansalaiset voisivat perustaa Faktabaari-tyyppisen sivuston, jolla käsiteltäisiin vaalien pahimpia vedätyksiä."

Uuden hallituksen ohjelma ja menettelytavat ovat olleet kaiken kansan ihmeteltävänä viikon verran. Keskustelua on käyty muun muassa äänestäjien ”kuluttajansuojasta”. Vaalilupausten rikkominen ei toki ole tavatonta, eikä monen puolueen hallituksessa kaikkea luvattua voi toteuttaakaan. Silti tuntuu, että näissä vaaleissa nähtiin useampi kunnon vedätys. Otetaanpa pari Tieteentekijöiden liiton jäsenistöäkin koskevaa esimerkkiä.

Ennen vaaleja puolueet kosiskelivat opiskelijoita SYL:n, Samokin sekä ylioppilas- ja opiskelijakuntien #koulutuslupaus-kampanjassa. Esimerkiksi väittämiin ”Koulutusmäärärahojen tulee pysyä tulevalla hallituskaudella vähintään nykyisellä tasolla” ja ”Opintotuen tulee säilyä opintorahapainotteisena” kaikki kolme hallituspuoluetta vastasivat ”Kyllä”. Kampanjakuvissa Sipilä ja Stubb poseerasivat muikeina opiskelijoiden kanssa ”Koulutuksesta ei leikata” -kyltteineen.

Yhteisistä tavoitteista huolimatta hallitusohjelmaan on kirjattu koulutussektorille satojen miljoonien leikkaukset ja opintotuen heikennys. Opiskelun maksuttomuutta aletaan murentaa EU- ja ETA-alueen ulkopuolelta tuleville opiskelijoille säädettävällä lukukausimaksulla, jota niin opiskelijat, Tieteentekijät kuin Yliopistojen opetusalan liitto ovat vastustaneet.

Toinen vedätys: YLE:n suuressa vaalikeskustelussa kaikki puolueet kokoomusta lukuun ottamatta kannattivat subjektiivisen päivähoito-oikeuden säilyttämistä. Hallitusohjelmaan on sen sijaan kirjattu joidenkin lapsiryhmien rajaaminen tämän oikeuden ulkopuolelle. Jos hallituksen kaavailut toteutuvat, selkeän ja tasa-arvoisen järjestelmän tilalla on ennen pitkää sekavia paikallisia käytäntöjä, mielivaltaa ja syrjintää.

Sujuvia palveluja kuitenkin tarvittaisiin entistä kipeämmin, kun miljardileikkaukset lisäävät työttömyyttä ja työelämä muuttuu yhä silppuisemmaksi ja epävarmemmaksi. Esimerkiksi määräaikaisten työsuhteiden, satunnaisen tuntiopetuksen, apurahakausien ja työttömyysjaksojen kurimuksessa pyristelevien tutkijoiden jaksamista tukisi varmuus siitä, että lapset saavat pysyä tutussa hoitopaikassa, vaikka elämäntilanne muuttuu. Hallitusohjelmaan kirjattu perustulo olisi sekin tervetullut uudistus kaikille pätkätyötä tekeville, mutta aika ponnettomilta sitä koskevat kaavailut ovat kuulostaneet.

Maksutonta koulutusta ja subjektiivista päivähoito-oikeutta on pidetty Suomen vahvuuksina. Ennen muuta kyse on lasten ja nuorten yhdenvertaisesta kohtelusta ja oikeudesta laadukkaaseen varhaiskasvatukseen ja koulutukseen. Joku lainoppinut voisikin pohtia, salliiko perustuslaki tai yhdenvertaisuuslaki päivähoito-oikeuden rajoittamisen esimerkiksi vanhempien työttömyyden takia tai lukukausimaksun perimisen yhdeltä opiskelijaryhmältä. Minusta tämä on selvää syrjintää.

Entä pitäisikö äänestäjien ”kuluttajansuojaa” parantaa? Uusi hallitus tuskin ryhtyy toimiin tässä asiassa, mutta kansalaiset voisivat perustaa Faktabaari-tyyppisen sivuston, jolla käsiteltäisiin vaalien pahimpia vedätyksiä.