2.12.2014 11.14

Hei ope, opeta oppimaan

Terhi Ainiala

Opiskelutaitoja tulisi oppia koko opiskelun ajan, jokaisella kurssilla, osana jokaista opintokokonaisuutta. Kuinka näitä opiskelutaitoja opitaan? Ja missä niitä opitaan? Tästä kirjoittaa Tieteentekijöiden liiton varapuheenjohtajana vuoden 2015 alusta aloittava yliopistonlehtori Terhi Ainiala.

Yliopistossa me opettajat hallitsemme asiat. Osaamme alamme substanssit.  Yritämme parhaamme mukaan opettaa näitä myös opiskelijoille. Opintojaksojen ja kurssien oppimistavoitteetkin kertovat, mitä asiakokonaisuuksia tulisi milloinkin saada haltuun.

Oppimistavoitteet kertovat oikeastaan myös paljosta muusta kuin asianhallinnasta. Ne kertovat, kuinka opiskelijan tulisi oppia esimerkiksi analysoimaan, kriittisesti arvioimaan tai tieteellisesti viestimään. Kuinka näitä opiskelutaitoja opitaan? Ja missä niitä opitaan?

Näitä yleisiä taitoja tulisi oppia koko opiskelun ajan, jokaisella kurssilla, osana jokaista opintokokonaisuutta. Ensimmäisenä opiskeluvuonna otetaan haltuun yliopisto-opiskelun avaimet, ja maisterivaiheessa hiotaan muun muassa tieteellisen kirjoittamisen ja argumentoinnin taitoja.

Opiskelutaidot ovat usein myös hyvin konkreettisia. Miten tehdään luentomuistiinpanoja? Miten tentissä toimitaan? Pitääkö tenttiin tuoda mukana omat paperit? Tällaisia kysymyksiä voisi moni ekavuotinen opiskelija tehdä, jos vain uskaltaisi. Opettajana emme aina hoksaa, mitä opiskelija ei tiedä. Selkeä tavoitteiden ja ohjeiden kommunikointi ja niistä keskustelu on perusasioita, opellekin. Opin itse vasta hiljan yhden kovin yksinkertaisen opiskelijoita auttavan jutun. Luentokalvot kannattaa numeroida juoksevasti, jolloin opiskelija voi muistiinpanoissaan viitata oikeaan diaan. Hyvin simppeliä, mutta ei vain olisi tullut mieleen, jollen olisi opiskelijoilta kuullut.

Tärkeitä taitoja ovat myös yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot. Niitä tarvitaan myös työelämässä ja muissa yhteisöissä. Näissäkään ei juuri kukaan ole mestari, joten opettaja voi sisällyttää kursseilleen erilaisia yhdessä tekemisen juttuja. Ryhmätyöt eivät ole kartettava ja epämieluisa paha, vaan luonteva tapa oppia ja toimia porukalla. Vertaisarviointi puolestaan opettaa paitsi yhdessä toimimista myös rakentavan palautteen konkreettista antamista ja kuulemista.

Opiskelijan on hyvä oppia myös suunnittelemaan omaa ajankäyttöään ja priorisoimaan tehtäviään. Opettaja saa toimia esimerkkinä antamalla täsmälliset aikataulut ja noudattamalla niitä. Opiskelijat palauttavat oppimispäiväkirjansa ja kurssiesseensä ajoissa, ja opettaja antaa niistä palautetta silloin kun on luvannut.

Yhteispelillä sujuu hyvin tämäkin homma!

Terhi Ainiala

Kirjoittaja on suomen kielen yliopistonlehtori ja HYTin hallituksen jäsen

Hän aloittaa Tieteentekijöiden liiton varapuheenjohtajana vuoden 2015 alusta

Kirjoitus on julkaistu HYTin jäsenlehdessä 3/2014