8.1.2014 12.04

Määräaikaista kaikki on vaan

Eeva Rantala

Liiton toiminnanjohtaja Eeva Rantala kommentoi yliopistojen määräaikaistilannetta ja vaatii yliopistoilta vastuullisempaa henkilöstöpolitiikkaa.

Määräaikaisten palvelussuhteiden määrä vähenee hitaasti yliopistoissa. Opetus- ja tutkimushenkilöstöstä suurin osa on määräaikaisia. Neliportainen tutkijanura on lisännyt opetus- ja tutkimushenkilöstön määräaikaisuuksia. Onko kyseessä loputtoman pitkä koeaika? Neliportainen tutkijanura -perusteella voidaan ottaa henkilöstöstä kaikki irti ja potkaista sitten pihalle ja ottaa uusia, lupaavia tilalle. Tenure track –urapolku on toistaiseksi vain hyvin harvoille mahdollinen, koska paikkoja on niin vähän.

Viime aikoinakin olen saanut yhteydenottoja yliopistoissa yli 20 vuotta opetus- ja tutkimustehtävissä määräaikaisina työskennelleiltä henkilöiltä. Vuoden vaihteessa pitkä palvelussuhteiden ketju sitten katkesi. Mitkä olivat määräaikaisuuden syyt? Projektityö, määräaikaiset koulutusohjelmat, määräaikainen opetus- ja tutkimustehtävä tai joku muu.

Kaksikymmentä vuotta on niin pitkä aika, että tehtävä on siinä ajassa ja jo lyhyemmässäkin vakiintunut. Erilaisilla keplottelusyillä yliopistot kiertävät palvelussuhdeturvaa. Miten näiden ihmisten työuraa pidennetään? Saako yli viisikymppinen enää töitä muualta?

Yliopistot eivät noudata vastuullista henkilöstöpolitiikkaa, kun tällainen on mahdollista. Määräaikaisten kohdalla yliopistot eivät mieti ikäohjelmia ja sitä, miten henkilöt jaksaisivat pidempään töissä yliopistolla. Enneminkin mietitään sitä, että näistä henkilöistä päästään helposti  eroon ja voidaan palkata tilalle uusia nuoria, kenties tuottavampia henkilöitä. Määräaikaisten aika on mennyt ehkä opetukseen, eikä yliopistoille rahaa tuovia julkaisuja ole syntynyt riittävän tiiviiseen tahtiin. Vaadin yliopistoilta vastuullisempaa henkilöstöpolitiikkaa.

Palaa otsikoihin | 1 Kommentti | Kommentoi