9.3.2017 14.33

McYliopisto

Lotta Alhonnoro

"McYliopistojobeissaan tutkijat, opettajat ja asiantuntijat, työskentelevät pätkä- ja silpputöissä, joissa kahden vuoden työsopimus voi olla lottovoitto. Palkka useinkaan ei, ja ylitöitä ei tunneta." Tieteentekijöiden liiton varapuheenjohtaja Lotta Alhonnoro vertaa blogissa nyky-yliopistoa pikaruokakulttuuriin, jonka irrationaalisuutta vastaan nousi Slow Food liike. "Tajunnan räjäyttävälle slow research liikkeelle olisi tarvetta myös suomalaisissa yliopistoissa."

McYliopisto on autotehtaaseen verrattava tuotantolaitos, jossa tuotetaan tohtoreita, tutkimusta ja innovaatioita. Tuotantotavoitteita kiristetään jatkuvasti ja voittajana palkitaan eniten tavaraa ulos suoltanut. Se, miltä McYliopiston tuotokset, hampurilaiset ja ranskalaiset maistuvat, on toisarvoista. Kunhan niitä valmistuu tehokkaasti ja paljon.

Sosiologi George Ritzer McDonaldisaatioksi nimeämässä ilmiössä on kyse siitä, että kaikki tehdään tehokkaammin, mitattavasti, ennustettavasti ja kontrolloidusti. Näin syntyi myös McYliopisto.

Mantra kuuluu julkaise, julkaise, julkaise! Tutkimustyö pilkotaan entistä pienempiin osasiin, joissa entistä useampi tutkija tekee oman pienen osansa. Kirjoittajien määrä artikkelia kohti kasvaa, samalla kun jokaisen ansioluettelo paranee. Tarjolla on ennenäkemätön määrä julkaisukanavia, ja jos silti tökkii, osassa pääse julkaisemaan maksua vastaan.  Tuloksena syntyy pikatutkimusta, ei gourmeeta. Pitkäjänteisen työn sijaan haetaan pikavoittoja.

Ennustettavaa jälkeä syntyy, kun itseohjautuvuuden ja perustutkimuksen sijaan tutkimuksen sisältö alistetaan poliittiselle ohjaukselle ja tavoitteille.

Kontrollia kasvatetaan siirtämällä tehtäviä ihmisiltä koneille. McYliopistosta ei sähköisiä järjestelmiä puutu: kontrolli ujutetaan kaikkialle, ja työajasta iso osa kuluu byrokratian pyörittämiseen.

Pitkälle rationalisoidun prosessin lopputulos on  irrationaalisuus.

Pikaruokakulttuurin irrationaalisuutta vastaan nousi aikoinaan Slow Food liike. Se tukee lähiruokaa, ja  puhtaita ja lisäaineettomia raaka-aineita valitsemalla ja kiireettömästi valmistamalla pyritään tajunnan räjäyttävään makukokemukseen. Tajunnan räjäyttävälle slow research liikkeelle olisi tarvetta myös suomalaisissa yliopistoissa.

Palaa otsikoihin | 1 Kommentti | Kommentoi

10.3.2017 17.35
Minna-Maarit
Naulan kantaan
Alhonnoro on nyt kyllä osunut naulan kantaan. Edes uudenmakuiset kastikkeet ja majoneesit eivät tee pikaruoasta gourmeeta. Missä on aikaa ajatella, jos ei yliopistoissa?