8.12.2015 13.43

Opitaan toisiltamme, ollaan vertaisia

Terhi Ainiala

Helsingin yliopistossa on käynnistynyt vertaismentorointikoulutus, joka onkin ensimmäinen lajiaan. Tavoitteena on ottaa vertaismentorointi laajemmin käyttöön. "Toivotan tämän tervetulleeksi. Vertaisena toimiminen ja käytäntöjen ja kokemusten jakaminen on mitä hyödyllisintä ja antoisinta. Tavallaanhan tällaisten asioiden pitäisi olla aivan arkipäiväisiä yliopistossa ja muissakin työyhteisöissä, mutta eihän niille arjen vauhdissa jää aikaa." Näin bloggaa liiton varapuheenjohtaja, suomen kielen yliopistonlehtori Terhi Ainiala.

Joululoma häämöttää. Syksy on ollut tiivis ja raskaskin, paljolti yliopiston päällä riippuvan yt-pilven vuoksi. Epävarmat ajat jatkuvat vielä ensi vuonna. Loma, lepo ja irtautuminen hetkeksi tästä kaikesta on tervetullut.

Syksy on tarjonnut kuitenkin myös paljon iloa ja innostumista. Opiskelijat ovat keskimäärin ihania. Melkein jokainen luento, seminaari-istunto ja ohjauskeskustelu on tuntunut tärkeältä ja merkitykselliseltä. Nämä nuoret ihmiset täällä ovat taitavia ja alastaan innostuneita. He osaavat argumentoida, ja heillä on hyvät vuorovaikutustaidot. He palkitsevat opettajan ansioistaan, mutta samalla ansaitusti osoittavat, jos opetus ja ohjaus ei ole sitoutunutta ja innostavaa.

Opiskelijat muodostavat paitsi keskenään myös yhdessä meidän opetus- ja tutkimusväen kanssa yliopiston yhteisön. Me yhdessä olemme yliopiston jengi, monessa asiassa vertaisia toisillemme.

Innostunut olen myös syksyllä aloittamastani uudesta oppimisesta. Olen nimittäin päässyt oppimaan enemmän opettamisesta ja vertaisena toimimisesta. Aloitin vertaismentorointikoulutuksen yliopistossamme. Ensi keväänä koulutus on takana, ja olisin oppinut mentori. No, oppinut ja oppinut, mutta ainakin harjoitellut ja toivottavasti koko ajan oppiva. Idea vertaismentoroinnissa on mielestäni loistava: jaamme opettamiseen ja ohjaamiseen liittyviä kysymyksiä ja ongelmiakin keskenämme ja etsimme niihin vastauksia. Toimimme pienryhmässä luottamuksellisesti ja kokoonnumme kerran kuukaudessa keskustelemaan ennalta sovitusta teemasta. Tärkein sana tässä on vertainen. Olemme ryhmässä kaikki vertaisia keskenämme ja opimme toisiltamme.

Helsingin yliopistossa käynnistynyt koulutus on ensimmäinen lajiaan. Tavoitteena on ottaa vertaismentorointi laajemmin käyttöön. Toivotan tämän tervetulleeksi. Vertaisena toimiminen ja käytäntöjen ja kokemusten jakaminen on mitä hyödyllisintä ja antoisinta. Tavallaanhan tällaisten asioiden pitäisi olla aivan arkipäiväisiä yliopistossa ja muissakin työyhteisöissä, mutta eihän niille arjen vauhdissa jää aikaa. Tällaiset koulutukset pakottavat meidät kurssilaiset pysähtymään kurssipäivien ja ryhmätapaamisten ajaksi. Istumme alas ja olemme yhdessä, jaamme opettamisen iloja ja vaikeitakin kysymyksiä. Tällä on jo terapeuttinen ja yhteisöllinen vaikutus, saati että voimme löytää ratkaisuja ja erilaisia vaihtoehtoja opettamiseen ja opettajana toimimiseen.

Ollaan vertaisia toisillemme, laitetaan osaaminen jakoon. Opitaan upeilta kollegoiltamme ja opiskelijoiltamme. Kursseista ja koulutuksesta riippumatta.

Terhi Ainiala

Nimimerkki
Otsikko
Kommentti *