28.1.2015 12.40

Projekteja tekemään

Terhi Ainiala

”Me teimme sen yhdessä” saattaa joskus olla klisee, jota esimerkiksi Oscar-gaalan palkitut toistelevat. Helsingin yliopiston Opettajien akatemiaan viime syksynä valittu yliopistonlehtori Terhi Ainiala kirjoittaa blogissa yhdessä tekemisen puolesta. Tämän vuoden alusta Ainiala aloitti Tieteentekijöiden liiton varapuheenjohtajana.

Syyslukukauden lopussa sain komean tunnustuksen: minut valittiin Opettajien akatemian jäseneksi. Hakemukset laadittiin alkusyksystä, ja keskeisenä osana niitä olivat kollegoiden ja opiskelijoiden lausunnot. Hakemuksen tekeminen ei ollut siis yksinäinen hanke. Eikä missään nimessä ole ollut yksinäistä se opetus- ja ohjaustyö, josta minut Opettajien akatemiaan pääsyllä palkittiin. Kaiken olen tehnyt yhdessä: opiskelijoiden, kollegoiden, oppiaineen, laitoksen, tiedekunnan ja joskus maamme muiden asiantuntijoiden kanssa.

”Me teimme sen yhdessä” saattaa joskus olla klisee, jota esimerkiksi Oscar-gaalan palkitut toistelevat. Tämä kirjoitus voidaan katsoa minun kiitospuheekseni. Ja sanon juuri näin: ”yhdessä sen teimme”.  Suurimman kiitoksen yhteistyöstä ansaitsevat opiskelijani ja läheisimmät kollegani. Ja onneksi Opettajien akatemian jäsenyyteni koituukin yhteiseksi iloksi ja hyödyksi. Pääsen määrärahan turvin suunnittelemaan ja toteuttamaan hankkeita, jotka arkipäivän opetustyössä eivät olisi mahdollisia.

Mitä nyt sitten aion tehdä? Ainakin projekteja, joissa opiskelijoiden kanssa lähdetään yliopiston ovesta ulos ja tehdään yhteistyötä kaupungin ja yritysten kanssa. Näin voidaan opiskella työelämän taitoja sekä tehdä konkreettisesti asioita, jotka vaikuttavat kaupunkilaisten elämään. Opitaan monialaista ja monikielistäkin yhteistyötä. Kumppaneiksi voidaan ottaa muiden tieteenalojen edustajia.

Tällaisia asioita opiskelijat kaipaavat: projekteja, yhteistyötä, monialaisuutta. Syyslukukaudella järjestin kahden tieteenalan välisen luentokurssin, jolla opiskelijat perehtyivät sekä kielentutkimuksen että arkeologiaan tapaan tulkita menneisyyttä. Monitieteisyydestä tuli kurssilla myönteistä palautetta sekä erityisesti siitä, että tutkimusalojen välillä oli käynnissä tutkimushanke. Hankkeessa opiskelijat tekivät havaintoja samasta maisemasta omien tieteenalojensa näkökulmista. Lisää tällaista, peräänkuuluttivat kurssilaiset.

Nyt pääsen näitä yhteiskursseja ja -projekteja järjestämään oikein kunnolla. Ideoita pulppuaa päässäni, ja lähden niitä muiden kanssa jalostamaan. Yhdessä ja yhteisöllisesti, alusta alkaen porukassa ideoiden sekä hyviä käytäntöjä muille jakaen.  Kaikki ei välttämättä onnistu eikä kaikesta tule mallikelpoista, mutta yhdessä erehdyksistä opitaan.

Yhdessä tehdään, yhteisen hyvän vuoksi.

Terhi Ainiala

Kirjoittaja on suomen kielen yliopistonlehtori ja Tieteentekijöiden liiton varapuheenjohtaja

Kirjoitus on julkaistu HYTin jäsenlehdessä 1/2015

Nimimerkki