21.12.2015 10.47

Puolustamme tieteellistä perustutkimusta

Terhi Ainiala

"Tuoreen strategiansa mukaisesti Tieteentekijöiden liitto puolustaa tieteellistä perustutkimusta ja tutkitun tiedon merkitystä yhteiskunnassa. Tämä on minusta kaikkein tärkein liiton tehtävä. Myös Helsingin yliopisto on tieteellistä perustutkimusta ja siihen pohjautuvaa opetusta varten. Näitä arvoja me puolustamme, yhä aktiivisemmin." Tieteentekijöiden liiton varapuheenjohtaja Terhi Ainiala puhui Helsingin yliopiston varjo-375-vuotisjuhlassa 18. joulukuuta.

Olen aikoinani väitellyt tässä samassa salissa, pienessä juhlasalissa. Oma työhuoneeni on tuossa vastapäisellä käytävällä. Tämä ympäristö on siis minulle läheisintä yliopistoa. Yliopisto ei kuitenkaan viime aikoina ole tuntunut yhtä läheiseltä kuin aiemmin.

Olen humanisti, suomen kielen yliopistonlehtori, ja oma erikoisalani on nimistöntutkimus. Tutkin muun muassa paikkojen merkityksiä ihmisille ja nimistön kuvaamia identiteettejä. Jo aiemmin tässä juhlassa on mainittu Kaisaniemen metroaseman nimen muuttaminen Helsingin yliopiston metroasemaksi tänä juhlavuonna. Minä ajan yhä metrolla Sörnäisistä Kaisaniemeen, tämä yliopistoa lähinnä oleva metroasema on siis minulle yhä Kaisaniemi.

Mutta en ole täällä suomen kielen yliopistonlehtorina vaan Tieteentekijöiden liiton varapuheenjohtajana.

Tämän kuun alussa valitsimme liitossa vuoden tieteenteon esteen. Valinta oli hyvin helppo, itsestään selvä. Mikään muu ei voinut tulla kyseeseen. Vuoden 2015 tieteenteon este on Juha Sipilän hallituksen yliopistoja ja tutkimusta kurjistavat toimenpiteet. Aiempien vuosien valinnat tieteenteon esteeksi kalpenevat tämän tuoreen valintamme rinnalla.

Valinnan perusteina oli kolme kohtaa, kolme pointtia. Ensimmäisenä kohtana yliopistojen ja tutkimuksen jättileikkaukset. Omaa yliopistoamme, Helsingin yliopistoa, leikkaukset leikkaavat rajusti, kuten hyvin tiedämme. Toisena kohtana oli ymmärtämättömyys perustutkimusta kohtaan. Kolmantena halveeraava kielenkäyttö tieteentekijöistä. Näistä kaikista meillä valitettavasti on runsaasti esimerkkejä.

Tieteentekijöiden liitto on vastustanut leikkauksia voimakkaasti. Olemme pyrkineet vaikuttamaan poliitikkoihin, puolueisiin, eduskunnan valtiovarain- ja sivistysvaliokunnan jäseniin, opetus- ja kulttuuriministeriin. Olemme esimerkiksi käyneet tapaamassa ministeriä ja tuoneet leikkauksen haitat konkreettisesti esiin.

Olemme tehneet tätä työtä paitsi itsenäisesti myös yhteistyössä muiden yliopistojen henkilöstöjärjestöjen ja Suomen ylioppilaskuntien liiton kanssa. Tästä yhteistyöstä näkyvin oli marraskuinen kampanja "Leikkaukset on peruttava", jota tehtiin voimakkaasti sosiaalisessa mediassa. Vetoomus julkaistiin isosti myös Helsingin Sanomissa. Henkilökohtaisesti se lähetettiin valtiovarain- ja sivistysvaliokunnan jäsenille, eduskuntaryhmien puheenjohtajille, puolueiden puheenjohtajille sekä muille keskeisille yliopisto- ja tiedepolitiikan päättäjille.

Terhi Ainiala

Ei kommentteja