6.3.2015 11.03

Rahaa ja rauhaa

Jussi Vauhkonen

Mitä sitten ohjelmissa lukisi, jos Tieteentekijöiden viesti sujahtaisi puolueiden papereihin sellaisenaan? Kaikessa yksinkertaisuudessa: rahaa ja rauhaa. Näin kirjoittaa Tieteentekijöiden liiton varapuheenjohtaja Jussi Vauhkonen blogissa, jonka aiheena eduskuntavaalien alla vaikuttaminen sekä puolueiden vaaliohjelmien linjaukset tutkimuksesta ja tieteestä.

Monien muiden etu- ja kansalaisjärjestöjen tavoin Tieteentekijät kiertää vaalien alla tapaamassa ehdokkaita ja puolueita ja esittelemässä omia tavoitteitaan tulevalle vaalikaudelle. Toiveenamme on tietenkin, että edes jokin erinomaisista ideoistamme tarttuisi aikanaan hallitusneuvottelijoiden hihaan.

Voidaan tietysti kysyä, kannattaako oville kolkutella juuri silloin, kun kaikki muutkin tekevät niin. Onneksi yhteydenpitoa esiintyy myös vaalien välillä, joten pelkästään kampanjaviikkojen viestintä-ähkyn varassa ei meidänkään asiamme lepää.

Tutkimuksen ja tieteen asialla juostessa on tullut silmäiltyä myös puolueiden vaaliohjelmat läpi. Jos etsii ohjelmista sanoja tutkimus ja tiede, ei tarvitse varautua kovin pitkään lukurupeamaan. Pääministeripuolue kokoomus ei lausu tieteestä halaistua sanaa, eikä lausu suurin oppositiopuolue perussuomalaisetkaan. Gallupien seuraavaksi pääministeripuolueeksi jo julistama keskusta puolestaan linjaa, että tuotekehitys- ja tutkimustoimintaan olisi käytettävä neljä prosenttia bruttokansantuotteesta. (Tai tarkkaan ottaen puolue vaatii, että “haetaan keinoja osuuden nostamiseksi lähemmäs neljän prosentin tavoitetta”, mutta se kai on sama asia sipiläksi.)

SDP:n ohjelmasta tutkimus löytyy kohdasta yritystukien suuntaaminen, ja RKP haluaa tutkimuksen - koulutuksen tavoin - suuntautuvan “huomispäivän osaamis- ja työmarkkinatarpeisiin”. Ainoana puolueena vihreät mainitsee sanan perustutkimus. Se on puolueen mielestä nostettava maailman huipulle (kaiketi lainsäädäntötoimin, eduskuntavaaleista kun on kyse).

Lieneekö yllätys muille kuin minulle, että yksityiskohtaisin ja konkreettisin tieteeseen liittyvä linjaus on kirjattu kristillisdemokraattien vaaliohjelmaan. Sen löytäminen vaatii kuitenkin hiukan mielikuvitusta, sillä tavoite liittyy ohjelman EU-osioon. Kristillisdemokraattien mielestä on näet pidettävä kiinni siitä, “että EU:n tutkimusvaroja myönnetään tutkimuksen laadun perusteella” ja samalla autettava “suomalaisia tutkimusorganisaatioita osallistumaan mahdollisimman moneen yhteiseen tutkimushankkeeseen.”

Ymmärtäähän sen, että vaaliohjelmat kirjoitetaan vaalikentillä kuulumaan, eivätkä tiede ja tutkimus ilmeisesti houkuttele kuin vähäisiä irtoääniä. Veret seisautetaan aivan muilla aiheilla. Toivoisi kuitenkin, että edes jossain pilkahtaisi käsitys tieteestä ja tutkimuksesta omana tärkeänä asianaan. Tähdellisiä asioitahan koulutus ja tuotekehitys ovat, mutta tutkimus näyttää joutuneen niiden kanssa pakkoavioliittoon.

Mitä sitten ohjelmissa lukisi, jos Tieteentekijöiden viesti sujahtaisi puolueiden papereihin sellaisenaan? Kaikessa yksinkertaisuudessa: rahaa ja rauhaa. Jos ohjelmakelpoiset muotoilut kiinnostavat, ne löydät täältä.

6.3.2015 12.47
Tarkkailija
Yksi on joukosta poissa
Myös vasemmistoliiton vaaliohjelmassa puhutaan "koulutuspolitiikka"-otsikon alla tutkimuksesta ja esitetään mm. seuraavaa: "Valtion tutkimusrahoitusta on siirrettävä strategisesta tutkimuksesta ja valtioneuvoston selvityksistä tutkimuslaitosten ja yliopistojen perusrahoitukseen. Strategisen tutkimuksen rahoitusta ja selvitysrahoitusta myönnetään vain voittoa tavoittelemattomille tutkimusyhteisöille." Perätään myös uutta yliopistolakia jne.
6.3.2015 15.53
Jussi Vauhkonen
Sorsiminen oli tahatonta
Kiitos nimimerkille Tarkkailija huolellisuudesta ja vilpittömät pahoittelut Vasemmistoliitolle! Puolueen poisjättäminen ei ollut minulta tarkoituksellista, vaan silkkaa huolimattomuutta. (Eduskunnassa istumattomat puolueet sen sijaan jätin pois tarkoituksella.)

J. V.