10.6.2014 15.36

Seminaareillako Suomi nousuun?

Kirsti Sintonen

Nyt näyttää olevan trendinä järjestää hypetysseminaareja, joissa halutaan nostaa Suomi "maailmanluokan" osaamisen ja koulutuksen "huippumaaksi". Istuvan hallituksen teot puhuvat kuitenkin toista kuin mahtisanat. Tuleville päättäjille onkin syytä esittää toive: enemmän tekoja - vähemmän seminaareja. Tieteentekijöiden liiton ja Professoriliiton yhteisen viestintäpäällikön blogikirjoitus ilmestyi Professoriblogissa 10.6.

Yliopistouudistusta pohjustettiin aikoinaan monilla seminaareilla. Elinkeinoelämän keskusliitto EK järjesti marraskuussa 2005 ison tilaisuuden, jonka teemana oli ”Huippuosaamisen haasteita ja menestyksen eväitä – yliopistot ja ammattikorkeakoulut uudistusten edessä”. Kirjoittelin Acatimi-lehteen siitä jutun ja sen perään kommentin otsikolla ”Keskustelutilaisuus – missä keskustelu?”. Moitiskelin sitä, että mitään keskustelua aiheesta ei syntynyt, kun pöntössä kävi vain vuorotellen ”puhuvia päitä”.

Kehitys on noista ajoista kehittynyt – ainakin tekniikan suhteen. Nyt seminaareissa voi kommentteja ja kysymyksiä lähettää Twitterillä, on viestiseinää, äänestyslaitteita ja vaikka mitä härpäkkeitä. Onko tämä kuitenkaan edistänyt aidon keskustelun syntymistä? Eipä juuri. Tai onko tällaisista seminaareista yleensä apua tavoitteiden ajamisessa?

Nyt on taas ilmeisenä buumina nostaa Suomi nousuun seminaarien avulla. Ministeriöt valmistelevat paraikaa omia tulevaisuuskatsauksiaan, jotka ulottuvat kahden seuraavan hallituskauden yli. OKM on järjestänyt omaa katsaustaan varten seminaarisarjan, joista viimeisen (16.5.) teemana oli Tulevaisuuden osaaminen. Paneelin ja yleisökeskustelun – hyvä, että debattia siis oli – yhtenä keskeisenä ideana oli viedä yliopistouudistus loppuun. En tiedä, saiko järjestäjä tarvittavia eväitä, ehkä muutamia uusiakin ideoita, tulevaisuuskatsaustaan varten. Toivottavasti.

Aallon Design Factoryssä pidettiin 6. kesäkuuta kutsuseminaari ”Suomi 100: maailmanluokan koulutuksen ja osaamisen huippumaa”. OKM:n järjestämä seminaari toimi lähtölaukauksena hankkeelle, jonka ”vaatimattomana” tavoitteena on tehdä Suomesta maailmanluokan koulutuksen ja osaamisen huippumaa. Ohjelman mukaan tätä visioivat puheenvuoroissaan Alexander Stubb, Anita Lehikoinen (OKM), Tuula Teeri (Aalto), Peter Vesterbacka (Rovio) ja Jyrki Katainen. Tosin pääministeri oli estynyt ja hänen tilallaan puhui Jan Vapaavuori.

”Maailmanluokka” ja ”huippumaa” – huh, heikompaa hirvittää moinen ylisanojen tulva. En ollut tilaisuuteen kutsuttujen joukossa, joten en tiedä, mitä fantastista siellä keksittiin mahtavien tavoitteiden saavuttamiseksi. Yhden lehtijutun perusteella fokukseen näytti nousseen maksujen periminen ulkomaalaisilta opiskelijoilta.

Eikä siinä vielä kaikki. Keskiviikkona 11. kesäkuuta OKM järjestää seminaarin ”Tulevaisuuden osaamisperustan rakentaminen”. Sen yhtenä aikeena on ilmeisesti nostaa esille jo kerran kuopatut lyhyet korkeakoulututkinnot. Niitä aikoinaan pohtineen työryhmän raporttiin sisältyi seitsemän eriävää mielipidettä, mm. kaikki työelämää edustavat tahot totesivat, että minitutkinnoille ei ole tarvetta.

Hypetysseminaarit ja mahtisanat tuntuvat ontoilta, kun teot puhuvat toista. Istuva hallitus on leikannut koulutuksesta yhteensä 1,5 miljardia euroa. Hallitusohjelmassaan se asetti tavoitteeksi, että tutkimus- ja tuotekehityksen osuus bruttokansantuotteesta on neljä prosenttia – nyt ollaan matkalla kohti kolmea prosenttia. Tänä vuonna valtion t&k-rahoitus vähenee 42 miljoonaa euroa.

Professoriliitto on laatinut yhdessä Tieteentekijöiden liiton kanssa hallitusohjelmatavoitteet.  Liitot katsovat, että tutkimus ja opetus luovat uutta kasvua ja Suomen menestystä. Tämä myös maksaa, joten yliopistoille ja tieteelle tulee turvata ennustettava, pitkäjänteinen rahoitus. Yliopistoindeksin jatkuva leikkaaminen saa loppua.

Seuraaville päättäjille voi esittää myös toiveen: enemmän tekoja – vähemmän seminaareja.