30.11.2015 10.53

Tarvitaan syitä surkutella

Jussi Vauhkonen

"Tieteentekijöitä yhdistää tieteellisen tiedon tuottaminen, soveltaminen ja ymmärrys tutkitun tiedon merkityksestä yhteiskunnassa, niin kuin liiton uudessa strategiassa linjataan. Tiedon tuottamista, soveltamista ja ymmärrystä tarvitaan yhä enemmän ja yhä useammassa organisaatiossa myös varsinaisten tutkimusyhteisöjen ulkopuolella. Tätä valoisaa tulevaisuutta vain on tällä hetkellä vaikea nähdä yliopistojen sisällä. Maan hallituksen asiana on lopettaa pelon lietsominen ja osaamisen vähättely ja rakentaa yliopistojen rahoitukseen tulevaisuuspaketti. Yliopistojen johto sen sijaan ottakoon asiakseen huolehtia siitä, että yliopistolaisilla on syy surkutella alanvaihtajaa oikein porukalla!" Liiton varapuheenjohtaja Jussi Vauhkonen kirjoittaa blogissa alanvaihtamisesta.

Vaihdoin viime keväänä alaa runsaat kymmenen vuotta kestäneen pätkätutkijuuden jälkeen. Hain valtion tiedehallinnosta virkaa ja sain sellaisen. Ratkaisu oli pitkän harkinnan tulos, eikä alkujaan minulle lainkaan itsestään selvä. Olinhan tähdännyt nimenomaan akateemiselle uralle ja tottunut monen tutkijan tavoin pitämään “hallintoa” pääasiassa eriasteisten päänsärkyjen aiheuttajana. Mielessä kävi sekin, että ankarasti kilpaillussa tutkimuksen maailmassa siirtoni ei näyttäne ainakaan voittajan valinnalta.

Näistä lähtökohdista oli luontevaa asettua valmiiksi jonkin verran puolustuskannalle. Koetin sorvailla ylevän oloisia perusteluja ammatinvaihdolle, sellaisia, jotka saisivat liikkeen näyttämään loogiselta jatkumolta tutkijana etenemiselle. Kunhan eivät ryhtyisi surkuttelemaan!

Selittelyn tarvetta ei syntynyt. Koskaan ei ole facebook-päivitykseni saanut yhtä monta tykkäystä kuin se, jossa kerroin aloittavani valtion virkamiehenä. Onnitteluja sateli kadulla kävellessä puolitutuiltakin, eikä yksikään kysynyt, miksi vaihdoin alaa. Jos koetin oma-aloitteisesti perustella valintaani, sain osakseni  kummastuneita katseita. Mitäs siinä itsestäänselvyyksiä selität, hieno juttu, että pääset pois!

Toki on niin, että suuri osa tutkijakoulutuksen saaneista joutuu jättämään yliopiston jo siksikin, ettei pestejä ole joka tohtorille. Yliopistolaitoksen näkökulmasta on kuitenkin välttämätöntä löytää pyramidin kaventamiseen jokin muu keino kuin henkilöstön pahoinvointi. Tavoite kai olisi, että alaa vaihtavat ennen muuta ne, joiden vahvuudet pääsevät paremmin esiin muissa hommissa, eivätkä vain ne, jotka eivät enää kestä työympäristön ongelmia.

Tässä piilee tarinan opetus yliopistojen toimivalle johdolle. Tuttavapiirini, josta edellä kerroin, koostuu voittopuolisesti humanistis-yhteiskuntatieteellisten alojen tutkijoista, lähinnä nelikymppisistä naisista ja miehistä, joiden väittelystä ei vielä ole kulunut kovin monta vuotta. He ovat sitä joukkoa, jonka noin vuosikymmenessä olisi noustava oman alansa johtoon professoreina tai muuten näkyvinä tieteentekijöinä. Sen vuosikymmenen maisema näyttää nyt kuitenkin sellaiselta, että yliopiston jättävää kollegaa pidetään sekä järkevänä että onnekkaana.

Palaa otsikoihin | 1 Kommentti | Kommentoi

30.11.2015 15.25
toinen ex-tutkija
Onnitteluni
Suuret onnittelut! Olen yli 15 vuoden "uran" luonnontieteissä tehnyt entinen yliopistotutkija/-opettaja ja voin vain onnitella hyvästä valinnasta jättää yliopisto. Sitä nimittäin todella moni tutkija yliopistoissa yrittää mutta vain harvalle se on mahdollista. Hallinnon tai yksityisen sektorin puolella ei juuri pidetä korkeasti koulutetuista tutkijoista ja heitä ei oteta töihin. Harvoin haettavat paikat toki oikeasti avoimia olevatkaan, yleensä ne ovat vain siirtoja talon sisällä. Joka tapauksessa, uskallan väittää valtaosan tutkijoista siirtyvän välittömästi pois yliopistolta, jos vain siihen mahdollisuus tarjoutuu. Tunnen monia menestyneitäkin tutkijoita, jotka vaihtaisivat heti tilaisuuden tullen pois. Heitä ei vain arvosteta pätkän vertaa yliopiston ulkopuolella. Ja valitettavasti viimeiset vuodet osoittavat, ettei arvostusta löydy yliopiston sisältäkään. Toisaalta yliopistoissa on yhä enemmän niitäkin, joilla on "eläkevirka" ja joita ei siitä huolimatta enää jaksa tutkimustyö kiinnostaa. He eivät silti haikaile pois yliopistolta, koska helpompaa työtä ei löydy mistään, jos ja kun ei enää jaksa hakea rahoitusta tai muutenkaan tehdä tutkimusta.