18.10.2017 10.27

Vaikuttamisen paikka on nyt

Johanna Moisio

"Määräaikaisten määrä ja työsuhteiden välissä olevat työttömyysjaksot yliopistolaisilla ovat olleet minulle shokki uudessa tehtävässäni. Ministeriön norsunluutornista maailma näytti kovin erilaiselle. Olimme juuri antaneet yliopistojen johdolle valtaa ja vastuuta toimintansa järkevään järjestämiseen, ja tämä sisälsi myös hyvän henkilöstöpolitiikan. Onko ministeriön ohjaus näin pahasti epäonnistunutta? Jäävätkö yhdessä jo yliopistouudistuksen yhteydessä sovitut tavoitteet hyvästä johtamisesta ja henkilöstön osallisuudesta kuolleeksi kirjaimeksi. Näyttää pahasti siltä." Näin pohtii Tieteentekijöiden liiton 50v-juhlaviikolla toiminnanjohtaja Johanna Moisio, joka siirtyi liiton toiminnanjohtajan tehtävään opetus- ja kulttuuriministeriön opetusneuvoksen virasta.

”Vuoden 2016 aikana Itä-Suomen yliopistossa solmittiin uusia työsopimuksia 644, joista 16 oli vakinaisia ja 628 määräaikaisia” kirjoitti edeltäjäni Eeva Rantala yliopistojen henkilöstötilinpäätöksien pohjalta syksyn Acatiimissa. Määräaikaisten määrä ja työsuhteiden välissä olevat työttömyysjaksot yliopistolaisilla ovat olleet minulle shokki uudessa tehtävässäni. Ministeriön norsunluutornista maailma näytti kovin erilaiselle. Olimme juuri antaneet yliopistojen johdolle valtaa ja vastuuta toimintansa järkevään järjestämiseen, ja tämä sisälsi myös hyvän henkilöstöpolitiikan.

Erityisen järjettömäksi tilanteen tekee korkeakoulupoliittinen tilanne. Sipilän hallitus on yliopistoleikkauksista huolimatta alleviivannut osaamisen ja innovaatiotoiminnan merkitystä. Korkeakoulujen tulevaisuutta on visioitu ja tavoitteita asetettu. Tunnistettu on, että yliopistoilla on jotakin tekemistä näiden tavoitteiden onnistumisen kanssa. Mutta samaan aikaan henkilöstölle tarjotaan kylmää kättä. Olen yrittänyt alleviivata kaikissa tapaamisissa uusissa tehtävissäni, että yliopisto on kuitenkin yliopistolaiset. Yliopistoja ei ole ilman ihmisiä työskentelemässä niissä.

Kirjasimme ministeriössä keväällä 2016 jokaisen yliopiston nelivuotiseen tulossopimukseen tiukasti hyvästä henkilöstöpolitiikasta muun muassa seuraavasti: ”Korkeakoulut arvioivat ja kehittävät suunnitelmallisesti johtamista ja asiantuntijatyön edellytyksiä kaikilla organisaatiotasoilla. Korkeakoulut toteuttavat hyvää ja avointa henkilöstöpolitiikkaa sekä ottavat työhyvinvoinnin tarkastelussa käyttöön yhtenäisen ja vertailukelpoisen työvälineen.”

Onko ministeriön ohjaus näin pahasti epäonnistunutta, mietin. Jäävätkö yhdessä jo yliopistouudistuksen yhteydessä sovitut tavoitteet hyvästä johtamisesta ja henkilöstön osallisuudesta kuolleeksi kirjaimeksi. Näyttää pahasti siltä.

Tieteentekijät eivät jää voivottelemaan. Me mietimme ratkaisun. Jos yliopistojen todellisuus ei kohtaa ohjaavaa tahoa, niin sitten varmistamme, että varmasti kohtaavat. Alustavien tietojen mukaan ministeriöläisten on ollut tarkoitus jalkautua kuhunkin yliopistoon osana ensi kevään välitarkastelua. Tästä täytyy ottaa kaikki irti. Meidän pitää virittää paikallisyhdistyksissämme kannat siihen kuntoon, että henkilöstöltä tulee vahva koordinoitu ja hyvin pohjustettu viesti ohjaavalle viranomaiselle tapaamisten yhteydessä. Tutkitulla tiedolla on tässä myös käyttöä.

Toisekseen, meidän pitää miettiä ensi vuonna päämme puhki mitä haluamme yliopistojen ohjaukselle tehdä. Rahoitusmallia ainakin uudistaa, mitä muuta? Ensi vuonna nimittäin teemme yliopistopoliittisen linjauspaperimme – eduskuntavaalit ovat jo 2019.

Nyt on aika vaikuttaa. Perusteettomat määräaikaisuudet on saatava kuriin ja ohjaus oikealle tolalle.

Johanna Moisio

Nimimerkki
Otsikko
Kommentti *
Älä täytä
Tähdellä (*) merkityt kentät ovat pakollisia
18.10.2017 10.50
kohta taas työtön
Vaan miten saisi ministeriön ymmärtämään miten päin mäntyä sieltä yliopistoja ohjataan? Liitoilla ei juuri ole valtaa vaikuttaa mihinkään.
18.10.2017 10.56
tuttu juttu
Tähän kun lisää vielä sen, että yliopistoilla maksetaan todella surkeaa palkkaa (muille kuin professoreille ja ylemmälle hallintohenkilöstölle) ja on pakko tehdä järjettömästi ylitöitä korvauksetta, niin en ymmärrä miksi kukaan täysjärkinen enää haluaa töihin yliopistoon. Ehkä siksi, ettei muutakaan työtä enää ole monella alalla.
18.10.2017 10.58
Vaan kun ministeriön tyypit edelleen katsoo tilannetta sieltä norsunluutornista, ja kuvittelee kaiken olevan huvin. OKM:n johto ja neuvokset on enemmän pihalla kaikesta, kuin lumiukko järven jäällä.
18.10.2017 13.36
Olisikohan aika tehdä yliopiston työsuhteista, rekrypolitiikasta, epätasaisesti jakautuvista työpanoksista ja huonosta ilmapiiristä vähän isompikin juttu ja nostaa nämä kunnolla puheeksi valtakunnan mediassakin?
19.10.2017 15.48
Nyt ääntä
Vaikuttaa voi, kunhan olisi tarpeeksi ääntä. Siis liitossa. Ei hyssytellä enää, vaan nyt ääntä kehiin.
22.10.2017 11.43
viestijä
Liitto näkyy ja vaikuttaa
Kannattaa seurata sosiaalisen median kanaviamme, joilla jaamme liiton kannanottoja sekä mediassa olleita liiton toimijoiden haastatteluja. Uusimpana su-Hesarin iso juttu (22.10.), jossa liiton uuden toiminnanjohtajan Johanna Moision haastattelu otsikolla "Miten yhteiskunnalla on varaa kohdella opettajia ja tutkijoita näin huonosti?" https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005418397.html