28.1.2016 9.42

Viisisataaseitsemänkymmentä

Terhi Ainiala

"Nyt on kyllä sellainen meininki, että en vuosi sitten olisi ikinä uskonut. Ja silti me täällä yritämme pitää hommat hallinnassa. Me opetamme, ohjaamme ja tutkimme niin kuin ennenkin. Tai ehkä niin kuin viimeistä päivää." Tieteentekijöiden liiton varapuheenjohtaja, Helsingin yliopiston suomen kielen yliopistonlehtori Terhi Ainiala kuvaa blogissa tunnelmia HY:n henkilöstöinfon 27.1. jälkeen.

Helsingin yliopistossa irtisanotaan noin 570 henkilöä. Lähes kuusisataa asiantuntijaa joutuu jättämään työnsä yliopistossa ja tyhjentämään pöytänsä. Valtaosa irtisanottavista, 495, on hallintohenkilöstöä. Tutkimus- ja opetusväkeä irtisanotaan 75.

Isoja lukuja. Iso piiri ja pitkä letka tulisi irtisanottavista, jos he tarttuisivat toisiaan kädestä. Vielä ei tosin kukaan tiedä, keitä nämä viisisataaseitsemänkymmentä ovat. Nyt aletaan keskustella siitä, miten nämä sijoittuvat yliopiston eri yksiköihin. Tiedekuntien ja muiden yksiköiden johto alkaa tehdä ratkaisuja irtisanottavista kevään aikana, toukokuuhun mennessä. Yliopiston johto lopulta irtisanoo.

Yliopiston henkilöstö sai kuulla irtisanomisista keskiviikkoiltapäivänä 27.1. tiedotustilaisuudessa yliopiston päärakennuksen juhlasalissa. Tilaisuus oli suorana katsottavissa muillakin kampuksilla ja intrassa. Istuin itse juhlasalissa. Aiemmin olin ollut juhlasalissa vain akateemisissa ilon juhlissa: publiikeissa, lukuvuoden avajaisissa, professorien juhlaluennoilla. Nyt oli apea ja vakava tilaisuus. Hieman epäuskoinenkin oli olo. Tällainen tutkimuksen, opetuksen ja sivistyksen kutistus: voiko olla? Sallitaanko?

Pääluottamusmiehet toivat puheenvuorossaan esiin sen, että yt-neuvottelut päättyivät erimielisinä. He pitivät henkilöstövähennyksiä ylimitoitettuina. Sama viesti näkyy vahvasti myös liittomme ja Professoriliiton yhteisessä tiedotteessa.

Alkanut kevätlukukausi on Helsingin yliopistossa ankara. Tietoja irtisanomisista alkaa vähitellen tulla. Seuraa surua, hämmennystä, ehkä katkeruuttakin. Työyhteisöt kipristelevät, kun joku tai joitakuita porukasta joutuu lähtemään. Hallinnon uuden palveluorganisaation on määrä olla olemassa jo toukokuun alusta, ja sadat hallinnon ihmiset eivät saa paikkaa uudessa hallinnossa. Samalla rakennetaan uusia koulutusohjelmia, Isoksi pyöräksi kutsutussa ohjelmassa. Myös tiedekuntien ja laitosten rakennetta uudistetaan niin, että tiedekuntien määrä vähenee.

Terhi Ainiala

Nimimerkki
Otsikko
Kommentti *
Älä täytä
Tähdellä (*) merkityt kentät ovat pakollisia
28.1.2016 10.41
turhautunut
Nyt on myös mahdollisuuden paikka
Jos nyt uutisoidut kriteerit irtisanottaville opetus- ja tutkimushenkilöille pitävät paikkansa, eli käytettäisiin henk. koht. menestymiseen kuten tuotetut julaksisut, etenkin 1. kirjoittajana tuotetut, hankittu ulkopuolinen rahoitus ja opetustoiminta, etenkin sen aktiivinen kehittäminen ja saatu palaute, niin kriteerit olisivat sentään kunnossa. Ei menisi pärstäkertoimella eikä sen mukaan, kun on sen vanahan professorin kaveri jne. Professoreitahan nämä irtisanomiset eivät koske. Ne lehtorit ja yliopistonlehtorit, jotka potkut saisivat, eivät voi muuta kuin katsoa peiliin. Ja samalla tämä voisi olla vahva viesti kaikille tutkijoille Suomen yliopistoissa. Ei kannata jäädä tuleen makaamaan, vaikka vakituisen työn olisikin onnistunut saamaan. Pitää pysyä aktiivisena.
28.1.2016 11.05
Ari Rouvari
Valitettavasti myös kirjasto ja It-henkilöstöä
"Valtaosa irtisanottavista 495 on hallintohenkilöstöä" . Tuo luku oikeammin sisältää myös kirjasto-ja It-henkilöstön. Usein kirjastolaiset unohdetaan kuten tässä, mutta ei kuitenkaan kun irtisanotaan.
8.2.2016 5.36
Huijaajat kuriin
Yliopisto voisi mennä itseensä
Jos ja kun tuotettuja julkaisuja käytetään tehokkuuden mittareina, niin kontrollin pitäisi myös toimia. Lääketieteen puolella jaetaan EVO rahaa (Eritysivaltionosuus), joka on huomattava rahoituslähde. EVO työryhmä (STM) totesi muutama vuosi sitten, että rahaa on haettu ja saatu sellaisilla julkaisuilla, jotka eivät siihen oikeuta eli eivät ole tieteellisiä. Rekisteriin oli siis surutta merkitty ties mitä. Kyse ei voi olla lapsuksista. Tiettävästi mitään ei seurannut. Jos näin olisi toiminut esimerkiksi Puolustusvoimissa, potkut olisi seurannut välittömästi.