28.9.2015 10.09

Yliopistojen musta syksy

Eeva Rantala

Hallituksen päättämät isot leikkaukset koulutuksesta ja tutkimuksesta johtivat yliopistojen mustaan viikkoon syyskuun puolivälissä. YT-uutisissa otsikoihin nousee irtisanomiset, mutta samalla satojen määräaikaisten työntekijöiden työsuhteet päättyvät. Määräaikaisille ei tarjota tukipaketteja ja apua työllistymiseen. Tieteentekijöiden liiton toiminnanjohtaja Eeva Rantala toivottelee henkilöstölle jaksamista rankkaan syksyyn. "Työnantajalta odotan malttia ja pitkäjänteistä henkilöstösuunnittelua. Yritysmaailman keinot ja ohjeet eivät sovi yliopistoihin."

Hallituksen päättämät isot leikkaukset koulutuksesta ja tutkimuksesta johtivat yliopistojen mustaan viikkoon syyskuun puolivälissä. Lappeenrannan teknillinen yliopisto ilmoitti aloittavansa yt-neuvottelut 130 henkilötyövuoden vähentämiseksi. Varsinainen jytky tuli myöhemmin samalla viikolla pääministerin puheen jälkeen: Helsingin yliopisto ilmoitti aloittavansa yt-neuvottelut 1200 henkilön vähentämiseksi vuoteen 2020 mennessä.Turun yliopisto ilmoitti sopeuttamisohjelmastaan, joka ei sisältänyt irtisanomisia. Ja jatkoa on odotettavissa pitkin syksyä.

Näillä hallituksen toimillako saadaan Suomesta maaliman osaavin kansa? Leikkaukset koulutuksesta ja tutkimuksesta eivät voi olla vaikuttamatta koulutuksen ja tutkimuksen tasoon.  ”Kierroksia pitää lisätä, niukkuudessa syntyvät parhaat oivallukset, vähemmällä henkilöstöllä on saatava parempaa tulosta”, hokee opetus- ja kulttuuriministeri. Hän näkee ratkaisuksi asioiden tekemisen uudella tavalla. Kautta aikojen yliopistojen opetus- ja tutkimushenkilöstö on ollut uuden tiedon tuottaja, myös uusien toiminta- ja opetusmenetelmien kehittäjä. Resursseissa tulee raja vastaa. Jos ei ole varaa perustaa tutkimusryhmää ja hankkia tutkimuksessa tarvittavia välineitä ja laitteita, ei tuloksiakaan tule. Uutta voidaan aina kehittää, mutta toistaiseksi robotit eivät opeta, eivätkä toteuta verkkokursseja. Digitalisaatiokaan ei synny ilman ihmisiä. Keskiössä tuntuvat olevan rakenteet, organisaatiot, profiloitumiset ja strategiat – keskiöön täytyy nostaa myös henkilöstö, joka tekee tiedettä ja opettaa.

YT-neuvotteluissa otsikoihin nousevat irtisanomiset. Samaan aikaan satojen työntekijöiden määräaikaiset työsuhteet päättyvät hiljaisesti ilman irtisanomisia. Takana saattaa olla vaikkapa kahdenkymmenen vuoden ura yliopistossa. Määräaikaisille ei tarjota työn loppuessa tukipaketteja ja apua työllistymiseen. Pitkän työsuhteen loppu on kuitenkin yhtä rankka määräaikaiselle kuin vakinaisellekin.  Tavallaan vielä rankempi, koska koko ajan joutuu elämään epävarmuudessa. Valtava määrä osaamista hukataan leikkauksilla koulutuksesta ja tutkimuksesta. Tohtoreiden työttömyys on noussut huimaa vauhtia ja pitkäaikainen työttömyys on tohtoreilla yleistä. Onko Suomella varaa tähän?

Jäljelle jääviltä työntekijöiltä odotetaan ihmesuorituksia: lisää julkaisuja, tutkimustuloksia, innovaatioita, verkko-opetusta, kesäopetusta jne.  Myös opiskelijoilta odotetaan ihmeitä: valmistu nopeasti, verkostoidu samalla ja mene töihin jo kandina.

Toivon yliopistojen henkilöstölle jaksamista mustan syksyn keskellä. Työnantajalta odotan malttia ja pitkäjänteistä henkilösuunnittelua. Yritysmaailman keinot ja ohjeet eivät sovi yliopistoihin.

Eeva Rantala

Tieteentekijöiden liiton toiminnanjohtaja