Uutisia

22.9.2015 10.46

Akava: Huoli Suomen osaamistasosta on aiheellinen

Välikysymyskeskustelun on nostettava koulutus ja osaaminen tärkeäksi osaksi Suomen selviytymisstrategiaa, Akava linjaa. Maan hallitus vastaa tänään opposition välikysymykseen koulutukseen ja tutkimukseen aiotuista leikkauksista.

Akava muistuttaa, että koulutus ja tutkimus eivät ole kuluerä, vaan investointi tulevaisuuteen. Akava vaatii, että hallitus teettää leikkausten vaikutuksista riippumattoman arvioinnin ja pitäytyy toimista, jotka edelleen heikentäisivät koulutuksen laatua ja talouskasvun mahdollisuuksia sekä tasa-arvoa.

– Koulutusleikkaukset ovat lyhytnäköistä säästöpolitiikkaa. Aiotut leikkaukset aiheuttavat pysyvän haitan suomalaiselle osaamiselle ja osoittavat, ettei hallitus ymmärrä Suomen kilpailukyvyn peruskalliota. Koulutukseen panostaminen tuo selkeää hyötyä Suomen taloudelle ja tukee kasvua sekä kilpailukykyä, korostaa puheenjohtaja Sture Fjäder.

Fjäderin mukaan Suomen on syytä olla erittäin huolissaan osaamistason rapautumisesta kahden hallituskauden miljardiluokan leikkausten ja näköalattomuuden jälkeen.

– Koulutuksella ja tutkimuksella on merkittävä vaikutus talouteen ja työllisyyteen. Eurooppalaisten tutkimusyliopistojen vaikutus on suurempi kuin kiinteistöalan tai auto- tai lääketeollisuuden tuottama bruttolisäarvo ja työllistämisvaikutus, osoittaa The Economic Contribution of LERU Universities -raportti. Yliopistot tuottivat tuottivat noin neljä euroa ansaittua euroa kohden, toteaa asiantuntija Ida Mielityinen.

Akava katsoo, että Suomen hallituksen on annettava selvä visio siitä, miten koulutus- ja tutkimuspolitiikan kehittäminen etenee tulevaisuudessa. Sinällään hyvät kärkihankkeet ovat liian epäselviä.

– Avoinna on monia kysymyksiä, esimerkiksi se, miten perus- ja toisen asteen rahoitus turvataan sote-uudistuksen jälkeen. Entä miten turvataan huippututkimus tai se, että tieteen tuloksia hyödynnetään paremmin, Mielityinen kysyy.

Puheenjohtaja Sture Fjäder, puh. 0400 609 717
Asiantuntija Ida Mielityinen, koulutuspolitiikka, puh. 050 594 0731

Lue myös Akavalaisen artikkeli aiheesta

Koulutukseen ja tutkimukseen panostettava juuri niukkoina aikoina