Uutisia

27.5.2014

Akava julkisti hallitusohjelmatavoitteensa

Akava julkisti hallitusohjelmatavoitteensa liittokokouksessaan tiistaina. Ohjelmassa vaaditaan rohkeampaa elinkeinopolitiikkaa työllisyyden lisäämiseksi. Lisäksi Akava katsoo, että koulutukseen tulee palauttaa siitä leikatut rahat.

– Suomeen tarvitaan lisää työtä ja tehtyjä työtunteja hyvinvointipalveluiden rahoittamiseksi ja turvaamiseksi. Muuten uhkana on, että joudumme jatkuvasti leikkaamaan palveluista, varoittaa puheenjohtaja Sture Fjäder.

Akavan mukaan Suomeen on luotava nimenomaan sellaisia työpaikkoja, joissa tuotetaan mahdollisimman korkeaa lisäarvoa Suomelle.

– Tämä edellyttää lisää panostuksia kolutukseen ja osaamiseen. Istuva hallitus on leikannut koulutuksesta puolitoista miljardia euroa – tähän tarvitaan nyt selkeä linjan muutos. Vain koulutukseen investoimalla voimme rakentaa kilpailukykyisen kasvualustan, josta tuleva sukupolvikin hyötyy, johtaja Pekka Piispanen sanoo.

Koulutus ja tutkimus pitää nähdä keskeisenä investointina Suomen tulevaisuuteen. On huolehdittava siitä, että koulutusketju on laadukasta varhaiskasvatuksesta aina viimeiseen työpäivään saakka. Korkeakoulutuksen rahoitus pitää palauttaa viime vuosina tehtyjä leikkauksia edeltävälle tasolle ja rahoitusindeksit on toteutettava jatkossa täysmääräisinä.

Kansallisten tutkimus- ja kehityspanostusten osuus on nostettava takaisin maan hallituksen kirjaamaan neljään prosenttiin bruttokansantuotteesta.

– Korkeakoulujen rakenteellista kehittämistä tulee jatkaa, ja koulutuksen rahoitus- ja ohjausjärjestelmän on kannustettava parantamaan koulutuksen laatua ja vaikuttavuutta. Akava on valmis nykyistä rohkeampaan elinkeinopolitiikkaan, jolla tuetaan uusien alojen luomista Suomeen, Fjäder sanoo.

Akavan hallitusohjelmatavoitteet ovat osoitteessa www.akava.fi/hallitusohjelmtavoitteet

Työstä kasvua Suomeen -video on osoitteessa www.akava.fi/tyostakasvuasuomeen

Videolla Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder kertoo Akavan keskeisistä hallitusohjelmatavoitteista viestintäjohtaja Marjo Ollikaisen haastattelussa.