Uutisia

29.9.2015

Avoin tiede ja tutkimus -hanke kerää tietoa tutkijoiden palvelutarpeista

Lokakuun 6. päivänä Jyväskylän yliopistossa järjestettävässä ATT Areenassa pureudutaan avoimen tieteen palveluihin. Tilaisuudessa keskustellaan eri tieteenalojen panelistien alustamana erilaisista tutkijoille saatavilla olevista avoimen tieteen palveluista ja pyritään löytämään ratkaisuja siihen, miten näiden palveluiden käyttöä voitaisiin tutkijoiden näkökulmasta helpottaa. Tarkempaa tietoa tulevasta ATT Areenasta löytyy Avointiede-sivustolta (http://avointiede.fi/palvelut-tutkijoille).  Myös etäosallistuminen on mahdollista.

ATT–hankkeessa toimiva palvelutyöryhmä kokoaa yhteen avoimeen tieteeseen ja tutkimukseen liittyvien palveluiden toimittajia. Ryhmän tavoitteena on selkeyttää palveluiden roolia tutkimusprosessissa ja edistää palvelujen yhteentoimivuutta. Työryhmä edistää palveluiden helppoa käytettävyyttä ja palveluissa olevien tietovarantojen hyvää hallintaa sekä saatavuutta.  Tavoitteena ovat palvelut, jotka ovat tutkijalle mielekkäitä ja tukevat laadukkaan tutkimuksen tekemistä.

Tässä työssä kaivataan myös tutkijoiden kokemuksia, mielipiteitä ja näkemyksiä siitä, millaisia palveluiden tulisi olla. Tarkoitusta varten on myös avattu verkkokysely (http://tinyurl.com/Palvelukysely). Kyselyn aineisto tullaan julkaisemaan avoimena tietona.

Ajanvietteeksi voi myös tehdä leikkimielisen Tutkijan testin (http://avointiede.fi/tutkijan-testi)

Palautetta ja ajatuksia otetaan mielellään vastaan myös sosiaalisessa mediassa tunnisteella #ATTareena tai sähköpostitse osoitteeseen avointiede@postit.csc.fi.