Uutisia

18.4.2017 8.38

Eurooppalainen tutkimuseettinen ohje uudistui – Tiedeakatemiain neuvottelukunnan ja Tutkimuseettisen neuvottelukunnan keskustelutilaisuus 4.5.2017

Torstaina 4.5.2017 kello 13-15
Tieteiden talo, Kirkkokatu 6, Helsinki

Eurooppalaisten tiedeakatemioiden yhteistyöjärjestö ALLEA (ALL European Academies) on julkaissut uudistetun version tutkimuseettisestä toimintaohjeesta The European Code of Conduct for Research Integrity. Tule kuulemaan, mitä ohjeessa on uudistettu ja mitkä tekijät johtivat muutostarpeisiin. Pdf-muotoisen ohjeen voit ladata tästä.
Ohjeessa määritellään hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja soveltamisalueet. Ohje pätee niin julkisesti kuin yksityisestikin rahoitettuun tutkimukseen kaikilla tieteenaloilla. Sitovana ohjeistus koskee esimerkiksi EU:n rahoitussopimuksia Horisontti 2020 -ohjelmassa ja sitä seuraavassa Euroopan komission yhdeksännessä tutkimuksen puiteohjelmassa.
Keskustelutilaisuus on tarkoitettu kaikille tiedeyhteisön jäsenille. Tervetuloa mukaan!

13:00      Kahvit

13:15     Tilaisuuden avaus. Päivi Tikka, Tiedeakatemiain neuvottelukunnan pääsihteeri

Uuden Code of Conductin esittely: ohje tutkijan käytösoppaana. Krista Varantola, Tutkimuseettisen neuvottelukunnan puheenjohtaja ja Tiedeakatemiain neuvottelukunnan jäsen

Eurooppalaisen ohjeen vaikutus Suomen Hyvä tieteellinen käytäntö -ohjeeseen.
Sanna Kaisa Spoof, Tutkimuseettisen neuvottelukunnan pääsihteeri

Kommenttipuheenvuorot: ohjeen soveltaminen tiedeorganisaatioissa

Tutkimuksen rahoittajan näkökulma. Rahoitusjohtaja Jari Toivo, Tekes

Tutkimusorganisaation näkökulma. Luonnonvarakeskus, puhuja vahvistetaan myöhemmin

Tutkimuseettisen ohjeen tiedepoliittinen merkitys. Ylijohtaja Tapio Kosunen, Opetus- ja kulttuuriministeriö

Kysymyksiä ja keskustelua

Tilaisuus on avoin ja maksuton, mutta kahvitarjoilun järjestämisen vuoksi osallistujia pyydetään ilmoittautumaan 28.4. mennessä verkko-osoitteessa.