Uutisia

8.12.2015

Itä-Suomen yliopistossa alkaa jälleen yt-neuvottelut

Tiedote                                                    Julkaistavissa 8.12. klo 10.00

Ei joulurauhaa Itä-Suomen yliopiston työntekijöille

Pääluottamusmiehet ottivat tyrmistyneenä vastaan tiedon Itä-Suomen yliopistossa jälleen kerran käynnistyvistä yhteistoimintaneuvotteluista. Yliopiston surullisen kuuluisassa yhteistoimintahistoriassa alkavat neuvottelut ovat jo kuudennet. Nyt tavoiteltava henkilöstön vähennys on ylivoimaisesti suurin Itä-Suomen yliopiston toiminta-aikana. Työnantaja näyttää haluavan leikata vähintään 200 henkilötyövuotta yliopiston toiminnoista. Todellinen määrä voi olla kuitenkin paljon suurempi, sillä lain mukaan yliopiston on ilmoitettava arvio siitä kuinka monta irtisanominen, osa-aikaistaminen ja lomauttaminen voi koskea, ja täksi määräksi on ilmoitettu 200. Yliopiston tiedotteessa maininnat eläkejärjestelyistä ja määräaikaisuuksien päättymisistä ovat toimenpiteitä, jotka voivat tapahtua edellä mainittujen lisäksi, eivät välttämättä niitä korvaten.

Pääluottamusmiesten luottamus yliopiston ilmoituksiin kaiken voitavan tekemisestä vaikutusten minimoimiseksi on tällä hetkellä hyvin vähäistä. Vielä kuukausi sitten yliopiston hallituksen väistyvä puheenjohtaja sekä yliopiston, sittemmin EK:n hallitukseen valittu, rehtori vakuuttivat, että mahdollisissa yhteistoimintaneuvotteluissa kyse on organisaatiomuutoksesta, joilla tuskin on henkilöstön vähentämiseen liittyviä vaikutuksia. Kun yliopisto nyt ilmoittaa tavoittelevansa jopa 200 henkilön irtisanomista, ollaan hyvin kaukana siitä yhteisestä tulevaisuuskuvasta ja tavoitteesta, johon aiempien keskustelujen perusteella oli perusteltu syy uskoa.

Edes hieman kadotettua uskottavuuttaan yliopisto voisi saada takaisin, jos neuvotteluihin tällä kertaa osallistuisi myös yliopiston rehtori. Aiemminkin rehtorit ovat yliopiston tiedotteissa todenneet pyrkivänsä minimoimaan vaikutuksia, mutta sitten neuvottelupöydässä ovatkin istuneet toiset henkilöt, joiden sitoutumisen aste tiedotteissa esiintuotuihin asioihin on vaihdellut hyvin suuresti.

Itä-Suomen yliopiston alkutaival on ollut oikea irvikuva uuden uljaan yliopistolain aikaansaannoksista. Yliopiston autonomiaa näytetään käytettävän lähinnä ihmisten irtisanomisiin ja muihinkin henkilöstöpoliittisiin kurjistamisiin, joita yliopiston hallinto on syksyn mittaan valmistellut.

Kun neuvottelujen kohteena on noin 1200 henkilöä, tavoittelee yliopisto jopa joka kuudennen neuvottelujen piirissä olevan henkilön irtisanomista. Eräissä toisissa yliopistoissa henkilöstöä palkitaan joulun alla, mutta Itä-Suomen yliopisto laittaa yli 40 % koko henkilöstöstään roikkumaan löysään hirteen odottamaan epätietoisena mitä tulevaisuudessa tapahtuu.

Kari Kotikumpu (044 716 3020)

Pääluottamusmies JHL

Tarja Kärkkäinen (050 348 7738)

Varapääluottamusmies JHL