Uutisia

10.9.2014

Kaksi kolmasosaa suomalaisista pitää säätiöiden mainetta hyvänä

TIEDOTE 10.9.2014                                          julkaisuvapaa HETI

Kansalaiset arvostavat apurahasäätiöitä, vaikuttajat kaipaavat lisää innovatiiviisuutta

Kansalaisten ja vaikuttajien arvioita apurahoja jakavista säätiöistä leimaa myönteisyys. Kielteisiä mielikuvia saa hakea suurennuslasin kanssa. TNS-gallupin toteuttamat kaksi tutkimusta osoittavat, että kaksi kolmesta suomalaisesta pitää apurahoja jakavien säätiöiden mainetta erittäin tai melko hyvänä. Vain 8 % kansalaisista arvioi säätiöiden maineen heikoksi.

”Tulos yllätti meidät iloisesti! Uskon, että entistä myönteisempien mielikuvien takana on uudenlaisia avauksia tekevien säätiöiden kuten Jane ja Aatos Erkon säätiön sekä Koneen Säätiön dynaamisuus” Säätiöiden ja rahastojen neuvottelukunnan toimitusjohtaja Liisa Suvikumpu arvioi.

Poliitikkojen ja virkamiesten keskuudessa on jonkin verran niitä, joiden mielikuva säätiöistä ei ole myönteinen eikä kielteinen. “Säätiöiden täytyy oppia kertomaan tärkeästä yleishyödyllisestä toiminnastaan entistä paremmin ja avoimemmin. Se ei ole helppoa, sillä hyvät uutiset eivät kiinnosta yhtä paljon kuin skandaalit”, Suvikumpu toteaa.

Säätiöistä tunnetuimmat ovat tänä vuonna näkyvästi 75-vuotisjuhlaansa viettävä Suomen Kulttuurirahasto, Jenny ja Antti Wihurin rahasto sekä Jane ja Aatos Erkon säätiö. Enemmistö kansalaisista on kuullut, lukenut tai nähnyt niistä jotakin. Parhaiten tunnettuutaan on kasvattanut Koneen Säätiö. Eniten arvosanaansa on parantanut Åbo Akademin säätiö, jonka asuntokauppoja käsiteltiin julkisuudessa vuonna 2012 juuri ennen silloisen säätiöbarometrin toteuttamista.

Nuorilla alle 30-vuotiailla on kuitenkin vaikeuksia tunnistaa säätiöitä. Tämä huolestuttaa säätiöissä: ”Meidän täytyy ottaa tästä opiksemme, ja löytää keinot puhutella nuorisoa. Säätiötoimintaa pitää avata nuorille, koska säätiöiden kautta jokainen voi vaikuttaa itselle tärkeisiin asioihin. Yritämme valottaa säätiötoiminnan monipuolisuutta tänä syksynä ensi kertaa järjestettävällä Säätiöpäivällä 1.10., jonka päätapahtumassa Mediatorilla esiintyy mm. rap-artisti Uniikki.”

Kansalaisia koskevaan internet-paneeliin vastasi 1.100 haastateltavaa ympäri Suomea. Vaikuttajatutkimusta varten haastateltiin puolestaan puhelimitse 200 politiikan, median, tieteen, taiteen ja kulttuurialan vaikuttajaa. Tutkimuksen tulosten virhemarginaali on kolme prosenttiyksikköä suuntaansa. TNS Gallup Oy on toteuttanut tutkimuksen Säätiöiden ja rahastojen neuvottelukunta ry:n toimeksiannosta kesäkuussa 2014.

Säätiöbarometri ja vaikuttajatutkimusaineisto ovat kokonaisuudessaan luettavissa Säätiöiden ja rahastojen neuvottelukunnan verkkosivuilta http://www.saatiopalvelu.fi/saatiotietoa/raportit-ja-seminaarimateriaalit.html. Suomessa on yli 2 800 säätiötä, joista noin 800 on apurahoja jakavia. SRNK:n jäsensäätiöt tukivat vuonna 2013 yli 380 miljoonalla eurolla tiedettä, taidetta ja kulttuuria.

Lisätietoja: Säätiöiden ja rahastojen neuvottelukunta/
Liisa Suvikumpu, 040-5139400 liisa.suvikumpu@saatiopalvelu.fi