Uutisia

5.6.2014

Koneen Säätiön Jakautuuko Suomi -rahoitushaku on alkanut

Jakautuuko Suomi? -rahoitushaun ensimmäinen vaihe on alkanut. Se päättyy 4.8. klo 24. Ensimmäinen haku on tarkoitettu nopeaa toimintaa vaativiin hankkeisiin ja yhteishankkeiden valmisteluun.

Haun toinen vaihe ajoittuu säätiön syksyn apurahahaun yhteyteen (hakuaika 1.8.–30.9.). Siinä voidaan myöntää rahoitusta suuremmille hankkeille. Kolmas rahoitushaku on tarkoitus järjestää talvella 2014–15.

Jakautuuko Suomi? -rahoitushaun tavoitteena on lisätä ymmärrystä sosiaalisesta oikeudenmukaisuudesta ja eriarvoisuudesta. Säätiö rahoittaa yhteishankkeita, jotka pureutuvat eriarvoisuuteen ja sen käsittelyyn yhteiskunnassa, eli voivat tehdä teemaan liittyvää tutkimusta ja tuoda tutkimuksen tuloksia julkisuuteen. Tavoitteena on paljastaa mekanismeja ja vaikutusyhteyksiä esimerkiksi tulojen, terveyden, työelämään osallistumisen ja koulutuksen välillä. Suuressa mittakaavassa tavoitteena on pureutua suomalaisen hyvinvointivaltion onnistumisen tai epäonnistumisen syihin.

Rahoitus on suunnattu erityisesti tutkijoiden ja journalistien yhteishankkeille. Työssä on suotavaa käyttää luovasti myös erilaisia taiteen muotoja, esimerkiksi elokuvaa, teatteria, mediataidetta tai yhteisötaidetta.

>> Lue lisää rahoitushausta ja Jakautuuko Suomi? -aloitteesta

Jakautuuko Suomi? -haun yhteyshenkilö säätiössä on Kalle Korhonen.

Syksyn apurahahaussa (hakuaika 1.8.–30.9.) on haettavissa rahoitusta tutkimukseen, tietokirjoittamiseen ja tieteen yleistajuistamiseen sekä taiteen ja kulttuurin hankkeille. Lisäksi elokuussa taiteilijat voivat hakea Saaren kartanon taiteilija- ja tutkijaresidenssiin.

>> Lue lisää syksyn apurahoista ja hakemisesta
>> Lue lisää residenssihausta