Uutisia

5.5.2014

Lisäbudjetissa rahaa korkeakoulujen hakijasuman purkuun

Valtiovarainministeriön ehdotus vuoden 2014 lisätalousarvioksi sisältää määrärahoja korkeakouluille ja tutkimukseen. Hallituksen on määrä neuvotella lisäbudjetista 20.5.2014.

Korkeakoulujen hakijasuman purkamiseksi korkeakoulutuksen aloituspaikkoja lisätään määräaikaisesti n. 3 000 vuosina 2014 - 2015. Vuonna 2014 alkavassa koulutuksessa tavoitteena on lisätä n. 1 500 uutta aloituspaikkaa, joita vastaava määrärahalisäys, 9 miljoonaa euroa, on huomioitu lisätalousarvioesityksessä. Lisäksi opintotukeen myönnetään yhteensä2,1 miljoonaa euroa korkeakoulutuksen aloituspaikkojen määräaikaiseen lisäykseen liittyvästä tuen saajamäärän kasvusta johtuen.

Aalto-yliopiston arktista osaamista tukevan meritekniikan tutkimusedellytysten vahvistamiseen osoitetaan 7 miljoonan euron lisäys, jolla on tarkoitus uudistaa Aalto-yliopiston jääkoeallas.

Nykyiset Teknologian tutkimuskeskus VTT ja Mittatekniikan keskus jatkavat toimintaansa 1.1.2015 lähtien Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:nä. Uutta tutkimus- ja kehittämisyhtiötä pääomitetaan 80 miljoonalla eurolla.