Uutisia

25.9.2014

Perintöä jaossa Säätiöpäivänä 1.10.

TIEDOTE

Perintöä jaossa Säätiöpäivänä 1.10.

1.10.2014 vietetään koko Suomessa maan ensimmäistä Säätiöpäivää. Reipas ja iloinen tapahtumapäivä saa Suomen kaikki säätiöt liekkeihin. Sanomatalon Mediatorilla Helsingissä järjestetään päivän päätapahtuma klo 16–18.

Säätiöpäivän tunnuksena on ”Perintöä jaossa”. Sanaleikki viittaa sekä säätiöiden tehtävään kulttuuriperinnön vaalijoina että säätiöiden kunniatehtävään toteuttaa lahjoittajiensa henkistä perintöä.

Päivän tarkoituksena on tehdä tutuksi säätiöitä ja apurahansaajia. Säätiöt avaavat oviaan ja kertovat toiminnastaan esimerkiksi Kokkolassa, Lappeenrannassa, Lapinlahdella ja Kouvolassa. Tapahtumissa mm. päästetään ilmaiseksi museoihin ja jaetaan pika-apurahoja. Suomessa on kaikkiaan noin 3 000 säätiötä, mutta ne tunnetaan huonosti. Yhteiseksi hyväksi toimivat säätiöt ovat tärkeitä mahdollistajia tieteessä, taiteessa, kulttuurissa – ja meidän jokaisen tavallisessa arjessa.

Sanomatalon Mediatorilla Helsingissä pidetään Säätiöpäivän päätapahtuma, jonne yleisöllä on vapaa pääsy. Vartin mittaisiin osuuksiin jakautuva ohjelma heijastaa säätiötoiminnan moninaisuutta sirkushaitaristi Johanna Juholan triosta tiedenaisten läpivalaisuun ja leikkilähettilään leikityksestä räppäri Uniikin esiintymiseen. Lisäksi säätiöt esittäytyvät, ja apurahaklinikalla annetaan henkilökohtaista hakemusneuvontaa koko tapahtuman ajan.

Säätiöpäivää vietetään yli 20 Euroopan maassa samana päivänä. Se on osa Dafne-yhdistyksen (Donors and Foundations Network in Europe) toimintaa. Suomessa Säätiöpäivän organisoijana on Säätiöiden ja rahastojen neuvottelukunta, Suomen ainoa säätiöalan kattojärjestö.

Lisätietoja

Säätiöpäivä-verkkosivut osoitteessa http://www.saatiopalvelu.fi/saatiopaiva/saatiopaiva.html.

Tapahtumakalenteri  (http://www.saatiopalvelu.fi/saatiopaiva/tapahtumat.html) ja interaktiivinen Säätiöpäivän kartta (http://www.maplantis.com/page/saatiopaiva) paljastavat tieteen, taiteen ja kulttuurin tekijät ja tekopaikat ympäri Suomea.

Twitter @Saatiopaiva

www.facebook.com/saatiopaiva.