Uutisia

27.11.2014

Säätiöiden post doc -poolin haussa ennätysmäärä hakijoita

27.11.2014

Säätiöiden post doc -poolin syyshaussa taas ennätysmäärä hakijoita

Säätiöiden post doc -pooliin kuuluvat säätiöt jakoivat 27. marraskuuta 31 tohtorille noin 1,257 miljoonaa euroa sekä varasivat aikaisempien päätösten perusteella yhdeksälle tohtorille 400 000 euroa.

Kilpailu tutkimusrahoituksesta on kiristynyt, mikä näkyy myös poolin järjestämässä haussa. Poolin kevään hakukierrokselle osallistui 216 tohtoria eri puolilta Suomea, joten apuraha voitiin myöntää vain joka seitsemännelle hakijalle.

Säätiöiden post doc -pooli on osoittautunut tärkeäksi tiederahoituksen instrumentiksi, jonka ansiosta nuoret perheelliset tutkijat voivat rahoittaa tutkimusjakson ulkomaisessa huippuyliopistossa. Poolin kautta myönnetyt apurahat määräytyvät joustavasti hakijan tarpeen mukaan ja niihin voidaan sisällyttää esimerkiksi perheen muuttokulut sekä lasten hoito- tai koulumaksut.

Poolin tärkeänä tehtävänä on edistää Suomen tieteen kansainvälistymistä. Kymmenen hakukierroksen jälkeen jo 289 tohtoria on saanut poolin kautta rahoituksen vähintään yhden lukuvuoden kestävän ulkomaisen tutkimusjakson järjestämiseksi. Noin neljännes apurahoista on myönnetty kaksi- tai kolmevuotisina.

Poolin seuraava hakukierros järjestetään 15.12.2014–15.1.2015, jolloin jaettavana on 1,3 miljoonaa euroa. Haun tulokset julkistetaan huhtikuussa 2015.

Säätiöiden post doc -pooli perustettiin vuonna 2009. Siihen kuuluu kaudella 2013–2015 kaksitoista säätiötä, jotka ovat sijoittaneet pooliin yhteensä 2,65 miljoonaa euroa vuosittain. Mukana ovat Emil Aaltosen Säätiö, Koneen Säätiö, Alfred Kordelinin Säätiö, Liikesivistysrahasto, Paulon Säätiö, Suomen Kulttuurirahasto, Suomen Lääketieteen Säätiö, Svenska Kulturfonden, Svenska litteratursällskapet, Tekniikan edistämissäätiö, Jenny ja Antti Wihurin Rahasto sekä Yksityisyrittäjäin Säätiö.

Lisätietoja: www.postdocpooli.fi, info(at)postdocpooli.fi sekä koordinaattori Mikko-Olavi Seppälä, puh. 0400-868 006