Uutisia

27.11.2013

Säätiöiden post doc -poolin syyshaussa jaettiin ennätyssumma

Apurahansaajia ja jaettavaa oli enemmän kuin aiemmin.

Säätiöiden post doc -pooliin kuuluvat säätiöt jakoivat 27. marraskuuta 38 tohtorille miltei 1,6 miljoonaa euroa sekä varasivat aikaisempien päätösten perusteella kolmelle tohtorille runsaat 100 000 euroa. Apurahansaajia oli nyt entistä enemmän, koska jaettavaa oli runsaammin kuin edellisillä hakukierroksilla.

Poolin kevään hakukierrokselle osallistui 174 tohtoria eri puolilta Suomea, joten apuraha voitiin myöntää joka viidennelle hakijalle.Ensimmäistä kertaa hakijoiden enemmistö oli naisia (51 %).

Säätiöiden post doc -pooli on osoittautunut tärkeäksi tiederahoituksen instrumentiksi, jonka ansiosta nuoret perheelliset tutkijat voivat rahoittaa tutkimusjakson ulkomaisessa huippuyliopistossa. Poolin kautta myönnetyt apurahat määräytyvät joustavasti hakijan tarpeen mukaan ja niihin voidaan sisällyttää esimerkiksi perheen muuttokulut sekä lasten hoito- tai koulumaksut.

Poolin tärkeänä tehtävänä on edistää Suomen tieteen kansainvälistymistä. Kahdeksan hakukierroksen jälkeen jo 239 tohtoria on saanut poolin kautta rahoituksen vähintään yhden lukuvuoden kestävän ulkomaisen tutkimusjakson järjestämiseksi. Viidennes apurahoista on myönnetty kaksi- tai kolmevuotisina.

Poolin seuraava hakukierros järjestetään 16.12.2013–15.1.2014, jolloin jaettavana on 1,3 miljoonaa euroa. Haun tulokset julkistetaan maalis-huhtikuussa 2014.

Säätiöiden post doc -pooli perustettiin vuonna 2009. Siihen kuuluu kaudella 2013–2015 kaksitoista säätiötä, jotka ovat sijoittaneet pooliin yhteensä 2,65 miljoonaa euroa vuosittain. Mukana ovat Emil Aaltosen Säätiö, Koneen Säätiö, Alfred Kordelinin Säätiö, Liikesivistysrahasto, Paulon Säätiö, Suomen Kulttuurirahasto, Suomen Lääketieteen Säätiö, Svenska Kulturfonden, Svenska litteratursällskapet, Tekniikan edistämissäätiö, Jenny ja Antti Wihurin Rahasto sekä Yksityisyrittäjäin Säätiö.

Lisätietoja:

www.postdocpooli.fi