Arvodesrekommendationer

Skribentarvoden

Minimiarvodet för en begärd artikel i en fackbok, dagstidning eller en text av motsvarande karaktär vars ämne, längd, deadline och andra liknande uppgifter noga har ställts upp är 178 euro per sida, dock minst 730 euro för en text.

Arvodet för en text som skribenten själv erbjuder är minst 135 euro per sida.

Om arvodet bestäms enligt textens längd ska arvodet vara minst 135 euro per sida.

Med sida avses här ca 2 200 tecken (inklusive mellanslag) eller ca 28–30 rader text.

Beställda undersökningar och utredningar

Det är bäst om undersökningar och utredningar som görs på beställning betalas med månadslön. En rimlig lön för expertarbete är från 3 500 euro och uppåt.

Om arbetet utförs efter timdebitering kan grundarvodet per timme räknas ut genom att dividera månadslönen med 100. Arvodet ska dock vara minst 40 € per timme.

Författararvode

Författararvodet knyts vanligtvis till den försäljningsintäkt exklusive moms som förläggaren får och författaren får alltså en på förhand bestämd procentandel av dessa intäkter. Se Finlands facklitterära författare rf:s rekommendation för mer information.

Är du redan medlem i Finlands facklitterära författare rf? Medlemskriterierna är en eller flera publicerade fackböcker, läroböcker eller på annat sätt publicerat fackverk vars omfattning är cirka 200 tryckta sidor. Medlemsavgiften är 75 euro per år och till medlemsförmånerna hör bl.a. hjälp i frågor om förläggaravtal och copyright samt utbildning, evenemang och medlemsträffar som stöder fackskrivandet. Finlands facklitterära författare rf erbjuder även stipendier.

Presentationsarvoden

Om presentationsarvodet inte har bekräftats på förhand kan arvodesbegäran baseras på följande kriterier:

Presentationens längd och tiden som förberedelserna kräver påverkar arvodet. Nedan har tillämpats de koefficienter som Akava använder.

Presentation/timmar om samma ämne

Förberedelsekoefficient/timmar

Timmar som ersätts med grundarvode per timme

Arvodet kan höjas

• om presentationens material publiceras på beställarens webbplats
  • om presentationens språk är något annat än det egna modersmålet

Grundarvode per timme kan räknas ut genom att dividera månadslönen med 100. Arvodet ska dock vara minst 40 € per timme.

För deltagande i en paneldiskussion kan man begära 150 € eller mer, beroende på deltagar- och arbetsmängden.

Exempel:
Du ombeds hålla en timmes (eller en halvtimmes) presentation på ett seminarium arrangerat av en organisation eller ett företag. Det tar dig fem timmar att förbereda presentationen. Räkna då först ut ditt grundarvode per timme (månadslönen dividerat med hundra). Arvodet är i det här fallet fem gånger timarvodet.

Om du jobbar på stipendium eller har oregelbundna inkomster kan arvodet i det här fallet vara 5 x 40 € = 200 €.

Om materialet publiceras på beställarens webbplats ska du lägga till 10 % på arvodesbegäran. Om du håller presentationen på ett annat språk än ditt modersmål ska du lägga till 10 % på arvodesbegäran.

Uppträdande i radio och tv

Utgångspunkten för arvode vid uppträdande i radio och tv är de ersättningar som definieras i Yhtyneet-avtalet. Yhtyneet-avtalet gäller arvoden och arbetsvillkor och har undertecknats bl.a. av Rundradion Ab och Finlands facklitterära författare rf. I avtalet definieras arvoden för att skapa radio‐ och tv-program samt för att uppträda i program.

Enligt Yhtyneet-avtalet betalas arvode inte ut för uttalanden, intervjuer eller information som personen ger i anknytning till en stadigvarande eller tillfällig befattning, tjänst eller uppgift. Nedan har vi plockat ut typiska uppträdanden för akademiker i Yhtyneet-avtalet.

Audioarbete

För en vetenskaplig eller populärvetenskaplig presentation eller bokpresentation är arvodet 207,37 euro upp till 5 minuter och därefter 18,07 euro för varje påföljande minut.

För en intervju är arvodet 55,58 euro upp till 5 minuter och därefter 6,08 euro för varje påföljande minut.

För deltagande i en diskussion är arvodet 252,35 euro upp till 10 minuter och därefter 12,99 euro för varje påföljande minut. Om inget annat överenskoms skriftligen betalas en diskussionsdeltagare arvode enligt längden på diskussionsdelen i programmet dividerat med antalet personer som deltar i diskussionen. Om det är fler än fem personer som deltar i diskussionen är arvodet dock 1/5 av helhetsarvodet.

Audiovisuellt arbete

För uttalanden och intervjuer är arvodet 89,30 euro upp till 5 minuter och därefter 8,21 euro för varje påföljande minut.

För expertutlåtanden och presentationer är arvodet 245,65 euro upp till 5 minuter och därefter 22,23 euro för varje påföljande minut. Ett expertutlåtande förutsätter att ett uppdrag givits på förhand och att svaret kräver förberedelser och forskning. Experter anses vara personer som avlagt doktorsexamen inom branschen i fråga eller på annat sätt skaffat sig stor erfarenhet av ämnet.

För deltagande i en diskussion är arvodet 349,33 euro upp till 10 minuter och därefter 5,47 euro för varje påföljande minut. Om inget annat överenskoms skriftligen betalas en diskussionsdeltagare arvode enligt längden på diskussionsdelen i programmet dividerat med antalet personer som deltar i diskussionen. Om det är fler än fem personer som deltar i diskussionen är arvodet dock 1/5 av helhetsarvodet och minst 85,59 euro.

Andra expertuppdrag

Till exempel ska timlönen för konsultationer vara månadslönen dividerat med 100, men minst 40 euro. Dagsarvodet ska vara minst 300–400 euro beroende på konsultationserfarenheten.

Resekostnader

Enligt Akavas rekommendationer ska uppdragsgivaren betala resekostnaderna enligt bestämmelserna i tjänstekollektivavtalet för statens tjänstemän. De resekostnader som ersätts är biljetter med anskaffningskostnader, lokala resor, kostnader för utrustning, inklusive flygplatsskatter och transportkostnader samt dagpenningar, hotellersättningar osv.

Om uppträdandet avbokas nära den utsatta tidpunkten av en orsak som inte beror på uppträdaren, kan uppträdaren begära ett halvt arvode för det arbete som redan utförts.